Steamzine

Steamzine
Ezin českého steampunku

sobota 8. září 2012

Commonsign



V lednu 2012 vznikl zajímavý internetový projekt sdružující členy různých minoritních subkultur z celého světa. Stránky s názvem Commonsign umožňují příznivcům různých stylů přidávat své fotografie, komentovat je a navázat kontakt s lidmi se stejnými zájmy. Stránka je rozdělena podle subkultur a podle měst. 
Tento počin byl propagován pomocí plakátů umístěných ve třinácti městech na různých místech ve světě. Jedná se o součást diplomové práce Heleny Jiskrové na VŠUP v Praze, kterou jsem se rozhodla krátce vyzpovídat a zjistit, jakým způsobem se dá zapojit do tohoto dění a co všechno pozitivního to účastníkům může přinést.


  1. Proč jste si zvolila zrovna téma subkultur?

Jako studentka všup jsem v průběhu šestiletého studia byla na několika mezinárodních stážích a měla jsem možnost se seznámit s několika různými národy a poznat komunity velkých měst. Během pobytů jsem byla konfrontována s určitým kastováním. Lidé mě pouze podle jistých znaků (značky oblečení, míst, kam jsem se chodila najíst nebo za zábavou, ale i podle lidí, se kterými jsem se stýkala) automaticky zařazovali do nějaké subkulturní společnosti, stejně tak jako všechny ostatní. V Paříži i v Londýně se tento fenomén projevil velmi masivně – a to jistými nepsanými pravidly životních stylů, kde jsou nepřímo vymezené podniky a lokality jednotlivým subkulturám. To mě fascinovalo.

Toto téma je v posledních letech celosvětově velmi živé a rozsáhle zmiňované. Za poslední čtyři měsíce vyšly jen u nás hned dvě knihy zaměřené na tuto problematiku. K aktuálnosti tématu přispívá možná i fakt, že je zajímavý pro marketingový trh, který využívá specifických potřeb jednotlivých subkultur od oblečení až po bary a restaurace.

Chtěla jsem tedy o tomto tématu zjistit víc a vybrala jsem si ho jako téma své diplomové práce. Prioritně mne zajímal přesah grafického designu do sociální oblasti. Grafický design je totiž oborem, který jsem studovala. Položila jsem si otázku, jak mohu pomocí grafického designu uchopit a vyjádřit tuto problematiku, a tím vyvolat větší zájem veřejnosti o toto téma. Uvědomila jsem si, že nezájem, přehlížení a neporozumění pramení mnohdy z nedostatku informací.

Grafický design má jako médium zasahující do mnoha oborů specifickou schopnost předávání informací společnosti pomocí grafické řeči, kdy jsou myšlenky abstrahovány do jednoduchých, všeobecně srozumitelných znaků. Právě proto se mi jevil jako vhodná forma pro vyjádření problematiky subkultur. Pomocí grafického designu jsem chtěla přispět na toto téma prací, která je nazírá z jiného úhlu a vysvětluje odlišným způsobem.


  1. Patříte sama do nějaké subkultury?

Neřekla bych. Cíleně se k nikomu nehlasím ani vzhledově ani myšlenkově. Často ale bývám spojována s hipstry.


  1. Diplomová práce přestavovala sedm subkultur ze tří různých pohledů. Můžete nám k tomu říct něco bližšího?

Mým záměrem je prezentovat sedm vybraných subkultur ve třech pohledech: to, jak je vnímá většinová společnost s předpojatým, mnohdy za vlasy přitaženým názorem, jak vnímají jedinci zmíněných subkultur sami sebe, co pro ně jejich společenství znamená, a v neposlední řadě jak fungují subkultury a jejich prostředí mezi sebou.


  1. Kde se vzal nápad stvořit takovéto webové stránky?

Výstupem mé práce byla kromě grafických plakatů i webová prezentace, protože se v dnešní době jeví jako nepostradatelná forma komunikace.

Žijeme v době změny lidského vnímání časové a prostorové dimenze, životní styl snad každého jedince je stále se zrychlujícím technickým rozvojem v oblasti informačních a komunikačních technologií ovlivněn tak mohutně, že si jen obtížně dovedeme představit, jak by současná společnost fungovala bez nich. WEB – Elektronická komunikace je jedním z už nepostradatelných fenoménů dnešní přelomové informační doby.

Proto jsem si i já jako poslední část výstupu své diplomové práce vybrala webovou prezentaci, která jako jediná má možnost delšího časového účinku a potenciál dalšího myšlenkového vývoje. Cílem bylo vytvořit celosvětově využitelný prostor pro sdílení informací pouze v oblasti subkultur.

Praha



  1. Proč název Commonsign?

Projekt jsem pojmenovala názvem "Common sign", který manifestuje zamyšlení se nad společnými znaky subkultur.


  1. Jaké možnosti Vaše webové stránky návštěvníkům poskytují?

Životnost a funkce webu je závislá výhradně na uživatelích, kteří budou nahrávat a sdílet textové a obrazové informace. Dochází tam tak vždy k představení jednotlivé subkultury a díky možnosti výběru města je a s přibývajícími příspěvky bude stále více, možno porovnat stejnou subkulturu v několika světových městech najednou. Stejně to funguje i opačně, kdy je možné vidět, jaké subkultury se nachází v daném městě. Uživatel tedy vybere z nabídky příslušnou subkulturu a město a může sdílet fotografie módního stylu, nábytku nebo textovou myšlenku.

Uživatelé se mohou pak mezi sebou zkontaktovat, komentovat si příspěvky nebo se jen dozvědět o dané subkultuře více. Samozřejmě, že čím více príspěvků, tím lépe bude web fungovat.:-)

Berlín


  1. Kdo Vám při tvorbě tohoto projektu pomáhal?

S projektem mi fotograficky pomáhali dva šikovní spolužáci z rozdílných ateliérů z všup, Bára a Petr a pak jsem spolupracovala s kamarádem Davidem, který vdechl život mému webu.  


  1. Projekt byl propagován i v zahraničí prostřednictvím plakátů. Všimla jsem si na fotografiích na Facebooku, že plakátky byly umísťovány na docela zajímavá místa. Byl v tom nějaký záměr?

Jednalo se o samolepky formátu A5, které jsem rozeslala svým známým různě po světě. Všem jsem dala stejné zadaní a to, samolepky rozlepit v místech, kde se jakékoliv minoritní společnosti scházejí, mají klub nebo jsou jakýmkoliv jiným způsobem s místem úzce spojeni.

Paříž



  1. Do jakých měst byly plakáty odeslány?

Tuším, že se jednalo o 13 světovým metropolí.
NYC, Londýn, Tokio, Berlin, Madrid, Amsterodam, LA, Brusel, Paříž, Bratislava, Praha, Santiago, Milano



  1. Došla jste při psaní diplomové práce k nějakým zajímavým závěrům?

Očekávám, že zajímavé závěry teprve přijdou v průběhu fungování stránek:-)
Jinak snad ani ne tak uplně při psaní, jako při práci a setkávání se s jednotlivými subkulturami. Všechna setkání byla totiž velmi příjemná a poučná pro mojí osobu.




  1. Jak vidíte budoucnost projektu Commonsign?

Jsem si vědoma, že takto zamýšlený chod webových stránek je neodhadnutelný a může se stát, že nebude mít dlouhého trvání. Pokud se ale projekt podaří a bude fungovat, může dojít ke zlepšení vzájemné informovanosti, poznání a pochopení a možná i vzniku nových subkultur.


Děkuji za Váš čas.


Další informace zde: www.helenajiskrova.cz 
Stránky Commonsign: http://www.commonsign.com
 



2 komentáře:

  1. Kurňa všem to dáváš na zdi, jen já k tomu přišla náhodou. Zdalipak mě tam najdeš. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vím o Tobě. Už jsi tam delší dobu. Občas se dívám, zda někdo přibyl.

      Vymazat