Steamzine

Steamzine
Ezin českého steampunku

neděle 16. ledna 2022

Srovnávací recenze pokračovacích mlék: Kendamil vs. Nutrilon


V návaznosti na včerejší článek bych dnes chtěla oprášit jednu svou starší recenci, která se týká pokračovacích mlék. Je pochopitelné, že rodiče nekojených dětí se snaží aspoň kupovat co nejkvalitnější náhradní kojeneckou výživu. Ta je dnes celkově na dobré úrovni a její složení podléhá legislativě. V pestré nabídce si můžeme vybírat podle svých osobních preferencí a hledat to, co miminku nejvíce sedí.
Zatímco naši rodiče měli k dispozici v podstatě jen Prevenar pro novorozence a Sunar pro kojence, které se navíc vydávaly jen na poukaz od lékaře, my máme možnost jít si kdykoliv koupit v podstatě jakékoliv kojenecké mléko. To je obrovská výhoda, ale zároveň to také vede ke konkurenčnímu boji mezi výrobci potravin určených pro výživu kojenců. Raději než líbivou reklamu a dobře znějící, avšak nic neříkající slogany, bychom se měli naučit otočit krabici a číst složení výrobku. To nejdražší nemusí být to nejlepší.
Moje první dítě bylo dokrmováno umělým mlékem už od prvních dnů života. Na porodnici jsme dostali Nutrilon, a protože dceři seděl a nedělal problémy, neměla jsem důvod značku měnit. Samozřejmě jsem se občas dívala, co nabízí jiné firmy a jestli nemají oproti Nutrilonu přece jen něco navíc, ale žádný pro mě zásadní rozdíl jsem nenašla.

Co mi ale nedalo, byly strašně pozitvní ohlasy na bio/organické kojenecké mléko Kendamil. Na tento výrobek jsem na internetu nenašla ani jeden negativní komentář od rodičů. Moc jsem nechápala proč. Co je na něm tak výjimečného? Rozhodla jsem se ho ze zvědavosti vyzkoušet. Bylo to v době, kdy už dcera nebyla kojená, měla pokračovací mléko a slušně jedla příkrmy. Pořád ji ale trápilo ublinkávání, které se opětovně zhoršilo, protože se v té době už otáčela sama na bříško a začínala se plazit. Příznivci Kendamilu všude psali, že se po něm tolik neublinkává, a to mě velmi zajímalo.



Složení 

 

Výrobce slibuje kojeneckou výživu v bio kvalitě z "plnotučného mléka od volně pasoucích se krav v panenské oblasti Lake District v severozápadní Anglii." Díky tomu "obsahuje méně doplňků stravy a rostlinných tuků než ostatní konkurenční mléka, která jsou vyrobena z odstředěného mléka." 
Na stránkách výrobce se to hemží slovy jako bio, prémiový, organický...Jen na samotné líbivé plechovce s kravičkama jsem slovo "organický" četla 7x a vůbec nevím, co si pod tím představit. Nemyslím si, že by výroba z plnotučného mléka přinášela nějakou opravdu zásadní výhodu. Kravské mléko se odstřeďuje proto, aby se při výrobě formule rozdělilo na jednotlivé složky a ty se daly upravit tak, aby se více přiblížily mléku mateřskému, popřípadě získaly nějaké výhodné vlastnosti, např.lepší stravitelnost, částečné naštěpení mléčné bílkoviny v hypoantigenních formulích nebo její extenzivní naštěpení ve formulích pro děti s mírnou formou alergie na bílkovinu kravského mléka, úprava poměru syrovátka:kasein, který je v kravském mléce jiný než v mateřském... S posledním problémem si Kendamil nakonec nějakou oklikou poradil, koneckonců odstředěné mléko v jeho složení najdete taky. 
Mléka pro děti se specifickými potřebami jako jsou alergici, děti s refluxem či kojeneckými kolikami, aj. jsem ale v nabídce hledala marně. Takže pokud vaše díte bude třeba po průjmu přechodně potřebovat mléko bezlaktózové, budete muset sáhnout po jiné značce. (edit.: Od doby, kdy vznikala tato recenze, r. 2020, už Kendamil zařadil do nabídky bezlaktózové mléko a mléko pro děti s kolikami.)
Velkým tahákem je, že Kendamil neobsahuje palmový olej, je v něm však stále olej kokosový, který sám o sobě není o moc lepší. Tady však ani jeden z nich nevadí a ničemu neškodí. V kojeneckém mléce musí být nějaký zdroj nasycených mastných kyselin. Množství se v poměru s ostatními ingrediencemi volí tak, aby se celkové složení co nejvíce přiblížilo mléku mateřskému. Takže ve výsledku je úplně jedno, jestli jsou tam tropické oleje nebo (já nevím) třeba sádlo. 
Na plechovce mě každopádně na první pohled zaujala docela stručná tabulka s výživovými údaji. Zatímco jiné značky se vyloženě předhání, kdo bude mít namakanější složení stran prospěšných složek navíc - prostě větší spektrum vitamínů, omega kyselin, aminokyselin, nukleotidů, prebiotik...- u Kendamilu v podstatě jen základní legislativou dané složení, nic moc extra.
 
Nutrilon

 
Kendamil

 

Hodnocení rodičů

Recenze maminek slibují kolikrát úplné zázraky. Zatím jsem na vyloženě negativní hodnocení nenarazila. Nejčastěji chválí lepší organoleptické vlastnosti Kendamilu oproti jiným značkám a uvádí, že děti po něm nebolí bříško a neublinkávají. 

Kendamil má opravdu dobrou chuť podobnou normálnímu kravskému mléku a voní trochu jako kondenzované mléko. Nutrilon je oproti tomu skoro bez chuti a bez zápachu a dospělým moc nechutná, kojenci ho ale většinou bez okolků pijí. Nevýrazná chuť je u umělých mlék taky trochu schválně, aby nebyly moc velká konkurence ke kojení, pokud se používají jako dokrm. 

Kendamil i při krátkém protřepání tvoří bohatou pěnu, která zůstává v lahvičce i po vypití mléka. To ve mně moc nevzbuzuje důvěru, že by po něm nebyly koliky. Navíc díky pěně nejde dobře poznat, jestli už je všechno mléko vypité. Některé maminky to řeší tím, že do lahvičky přidávají pár kapek Espumisanu. Pěna prý pak opadne. Nutrilon tak výraznou pěnu ani bublinky netvoří, což ulehčuje správnou techniku krmení z lahve. 

Dále mě překvapila nápadně zelená stolice po Kendamilu. Výrobce to vysvětluje vyšším obsahem laktózy a udává, že to časem zmizí. Spotřebovali jsme 800g balení a bylo to po celou dobu stejné. Po Nutrilonu je stolice nornální hnědá. U Kendamilu byla i častěji zácpa. Ne nějaká výrazná, nicméně všimli jsme si toho. 

Nejvíc mě zajímalo to ublinkávání. A světe div se, žádný zázrak se nekonal. Ublinkávání bylo u obou srovnávaných mlék úplně stejné, jen s tím rozdílem, že u Kendamilu zvratky kysele zapáchají a u Nutrilonu skoro nejsou cítit. Kendamil tedy znamenal po sebemenším ublinknutí hned převléct.

Dále se často uvádí, že Kendamil více zasytí. Ano, to je pravda. Musela jsem oproti Nutrilonu mírně snížit dávky.

Nutrilon

 
Kendamil

Můj názor

Jelikož jsem na Kendamilu nenašla žádné výhody a dceři ani moc neseděl, vrátila jsem se zpátky k osvědčené značce, kterou jsem už potom dál nezkoušela měnit.

Nutrilon má bohatší složení, je levnější a dobře dostupný bez nutnosti objednání dopředu. Navíc mi přijde, že zde se výrobce chová víc eticky. Nepoužívá slova nejistého významu, nesrovnává se s ostatními a navíc se věnuje osvětě maminek, a to i těch, co výhradně kojí. 

Kendamil úplně nezavrhuju. Spousta maminek uvádí, že před ním vyzkoušely všechna možná jiná mléka a až tento výrobek dětem sedl. Jinak bych také uvažovala, kdyby se mi dařilo plně kojit a pokračovací mléko bylo jako něco navíc, to bych se asi dobrou chutí nechala zlákat snadněji. Kendamil určitě stojí za vyzkoušení, když dítě chuť bežných umělých mlék odmítá. V žádném případě by to ale nebyla moje první volba. Rozhodně ne u mléka počátečního, které slouží jako jediný zdroj výživy.

Po zklamání z kojeneckých mlék mě ale Kendamil docela mile překvapil tím, že má opravdu dobré složení u mléka batolecího. Tam by rozhodně stál za zvážení. Srovnatelně kvalitní mléko od jiné značky ale seženete za nižší cenu, třeba opět od Nutrilonu.

Jako poslední nevýznamnou výhodu Nutrilonu vidím lehkou hranatou dózu, která se mi narozdíl od kovové oválné plechovky lépe a skladněji balí do zavazadla, když někam cestujeme.

Myšlenka na závěr

Tak jako žádné počáteční mléko nenahradí ve všech aspektech kojení, tak ani pokračovací mléko nenahradí pestrou stravu v příkrmech.

 

Použité prameny:

  • Nařízení EU 2016/127
  • https://eliskapivrncova.cz/jaka-je-nejlepsi-batoleci-mlecna-vyziva/

 

Žádné komentáře:

Okomentovat