Představte si tuto situaci: Ležíte v nemocnici. Je vám zle a nevíte proč. Čekáte na výsledky vyšetření. V tom k vám přijde lékař a řekne vám pár strohými větami, že máte rakovinu. Než stačíte zareagovat, zavřou se za ním dveře. Jste v rozpacích, nevíte, co se bude dít, co ta zpráva znamená. Ptáte se ošetřující sestry. Ta vás jen konejší slovy:"To bude dobrý." Není to to, co chcete slyšet. To nebude "dobrý", tím jste si jistí. Ale co teď?
Píšu tady hlouposti? Myslíte si, že tohle se v minulosti nestávalo? Že to dneska není možné? Že se to nemůže stát právě vám?
Jak by tedy mělo správně probíhat sdělování špatných zpráv pacientovi? Zde je stručný návod vypsaný ze zdravotnické literatury. V praxi to ale často bývá jinak.
Úvod
Sdělování špatných zpráv pacientovi
nebo jeho příbuzným patří k nejtěžším úkolům lékaře. Je to zátěžová
situace nejen pro informovaného, ale i pro informujícího. Říci dotyčnému mnohdy
ne příliš radostnou pravdu, je pro lékaře často natolik nepříjemný úkol, že se
uchyluje k milosrdné lži (pia fraus medica) nebo o daném problému vůbec
nemluví.
Seznámit se s diagnózou je
prvořadým zájmem nemocného člověka. Když se nemůže diagnózu dlouho dozvědět a
vyšetřování se neustále protahuje, začne být více a více neklidný a něco se
v jeho psychice děje. Prodlužující se doba čekání na diagnózu stále víc
zhoršuje i psychický stav člověka a jeho obavy rostou. [3]
V takovém případě pacient většinou
pátrá po diagnóze sám za pomoci lékařských zpráv, odborné literatury či
rozhovorů se známými. Často jeho nemoc a její prognóza nejsou tak špatné, jak se
ve své neinformovanosti domnívá.
Velmi špatný je postup, kdy se
pacient dovídá celistvou informaci o svém zdravotním stavu až jako poslední,
zatímco jeho příbuzní již delší dobu pravdu znají a před nemocným ji spolu
s lékařem tají.
Lékařovy chyby při komunikaci s nemocným
mohou vést až k určitému iatrogennímu poškození jeho psychiky, které potom
způsobí například to, že pacient ztrácí důvěru k lékaři a rezignuje
na svou léčbu. Domnívá se, že už je vše ztraceno.
Je třeba si uvědomit, že neupřímným
nebo necitlivým jednáním s pacientem lékař ztrácí nejen vlastní prestiž,
ale škodí i dobrému jménu zdravotnického zařízení, ve kterém pracuje.
Neexistuje univerzální návod, jak
nemocnému sdělit jeho diagnózu. Každý člověk je trochu jiný a reaguje na
jednotlivé skutečnosti rozmanitě. Přesto však je několik obecných zásad, které
by měly lékaři tento akt ulehčit. Vše ostatní závisí na zkušenosti lékaře a
jeho schopnosti vcítit se do pacienta a mělo by se odvíjet podle okolností.
Někteří nemocní se uchylují
v okamžiku, kdy mají pocit, že už všechno ostatní selhalo, k tzv.
alternativní medicíně, která k nim má možná holističtější přístup než
medicína klasická, ale její terapeutické výsledky jsou sporné a málokdy
podložené seriózními výzkumy. Proto by každý nemocný měl mít lékaře
postupujícího lege artis a v případě zájmu s ním podobné nekonvenční
metody konzultovat. Lékař si musí umět získat pacientovu důvěru, informovat ho
o všech dostupných možnostech léčby, popř. paliativní péče a podporovat ho
v tom, aby udělal maximum pro zkvalitnění svého života.
Právní otázky
Pokud jde o informace o
zdravotním stavu, má na ně sice pacient právo, ale v Právech pacientů
platných od 25. února 1992 není nikde stanoven jejich rozsah. To je situace,
kterou by si měly vyřešit jednotlivé odborné lékařské společnosti. [1]
Poté, co lékař sdělí pacientovi
nepříznivou informaci a probere s ním všechny její důsledky, může ho nechat
podepsat poučení lékaře, což je součást zdravotnické dokumentace, kde je
stručně a srozumitelně shrnuto, co bylo pacientovi řečeno. Pokud lékař pouze
napíše do pacientovy dokumentace větu –Pacient byl poučen- po právní
stránce mu to nepomůže.
Dalšími dokumenty, které by měly
lékaře chránit, jsou pozitivní a negativní reverz. Také v nich musí být
srozumitelně popsáno s čím pacient souhlasí nebo nesouhlasí.
Pojem „špatná zpráva“
Je velmi individuální, co je pro
daného člověka špatnou zprávou. Nemusí to být jen vidina dlouhodobého
chronického onemocnění či informace o tom, že možná brzy umře. Například
potvrzení těhotenství může jedna žena přijmout radostně a jiná tragicky. Dědičné
onemocnění u některého z rodičů, může v člověku také vzbudit jisté
obavy.
Někoho děsí už jen to, že ho čeká
nějaké vyšetření nebo operace. Pacient by měl být před každým zákrokem poučen o
jeho důvodu, důležitosti a významu, o jeho průběhu a případných komplikacích.
Je vhodné dát mu po slovním vysvětlení ještě informační brožurku o zákroku,
kterou si může doma v klidu prostudovat.
Pro pacienta je mnohem
důležitější než název jeho diagnózy vědět „co bude dál“, jaký bude mít nemoc
dopad na jeho životní styl, jestli bude mít bolesti, kolik mu zbývá času, jaké
jsou možnosti léčby, apod.
Komu sdělujeme špatnou zprávu
Nejdříve by měl být informován
pacient. Ten po nástupu do nemocnice může uvést kontakt na osobu, která
smí být informována o jeho zdravotním stavu, popř. je kontaktována
v případě jeho smrti. Pokud si to pacient nepřeje, žádné informace rodině
nejsou podávány.
Jedná-li se o dítě, sdělujeme
informace jeho zákonnému zástupci. Platí zde zásada, že lékař zve oba rodiče ve
stejnou dobu a zprávu sdělí oběma najednou. Domluví se s nimi, jestli má dítěti
situaci vysvětlit sám, nebo jestli to chtějí udělat sami, popř. sdělí-li mu to
jen jeden z nich nebo oba společně.
Kdo informaci sděluje
V českém zdravotnictví sděluje
informace zpravidla lékař. Pokud má v některých případech pochybnosti o
tom, jak postupovat, může požádat o radu jiného odborníka, jako je např.
psycholog, sociální pracovník nebo kněz, ale neměl by na něj tuto svou
povinnost přenášet. Něco jiného je, pokud pošle již řádně poučeného pacienta na
psychologickou konzultaci, aby se s problémem snáze vypořádal.
Zcela nevhodné je, aby byl
pacient informován nižším zdravotnickým personálem. Členové zdravotnického týmu
se při předávání služby nebo na poradách před vizitou navzájem informují nejen
o pacientově zdravotním stavu, ale i o tom, kolik toho o své nemoci ví a jak
jednotlivé skutečnosti přijímá. Pomáhá jim to vyhnout se neadekvátnímu chování
a poznámkám, které by nemocnému mohly přitížit.
Zásady sdělování informací pacientům
Informace by měly být sdělovány
formou rozhovoru, což se mnohdy nedaří, protože pacient je novým zjištěním
natolik zaskočen, že není schopen reagovat na lékařova slova. Doporučuje se
postupovat ve třech krocích. Na začátku rozhovoru rovnou sdělíme nepříznivou
informaci. Nezacházíme do detailu. Zdůvodníme i důsledky, které z řečené
skutečnosti vyplývají. Po tomto sdělení bychom měli chvíli čekat a
sledovat pacientovu reakci. Rozhovor můžeme kdykoliv přerušit a odložit na
později, pokud máme pocit, že se ubírá špatným směrem. Pacient musí mít dost
času na to, aby sdělenou pravdu mohl alespoň částečně zpracovat.
Druhým krokem je, že pomůžeme
příjemci se s negativním dopadem informace vyrovnat. To je nejdelší část
rozhovoru. Užíváme způsob rozmluvy, které se říká nedirektivní empatický
rozhovor. Tzn., že se snažíme porozumět tomu, co je pro pacienta subjektivně
významné, iniciativu ponecháváme spíše na něm, dáváme mu najevo, že s ním
sympatizujeme, akceptujeme, co říká a projevujeme zájem. Ve sdělování vlastních
názorů jsme opatrní a zdrženliví. Snažíme se zmenšit pacientovu frustraci.
Podáváme mu dodatečné informace vysvětlujícího a uklidňujícího rázu.
Pokud máme pocit, že dotyčný
frustraci zvládl a je schopen s námi racionálně jednat, začínáme řešit
důsledky plynoucí z negativní informace. Hledáme přijatelnou alternativu
řešení.
Místo a čas
Je zásadní chybou sdělovat
nemocnému špatné zprávy při vizitě před ostatními pacienty nebo když ho náhodou
potkáme na chodbě. Vizita je spíše společenskou událostí, všechny důležité
záležitosti lékaři probrali na poradě před ní a pacientovi se při ní nic
zásadního nesděluje.
Pacienta bychom měli před
důležitým rozhovorem pozvat na určité místo v určitou dobu. Pozváním ho už
předem připravíme na to, že to, co mu chceme říci, bude asi vážné.
V místnosti, kde má rozhovor
proběhnout, by mělo být zajištěno minimální rušení (např. telefony, vstupy
sester). Není vhodná přítomnost třetí osoby. Co se týče vzájemné polohy lékaře
a pacienta, měli by na sebe dobře vidět. Doporučuje se sedět naproti sobě přes
roh stolu.
Důležitý je také čas schůzky.
Podle německého balneologa a fyzioterapeuta Lamperta se lidé dělí na dvě
skupiny podle schopností a rychlosti reagovat na určitou situaci v určité
denní době.
Někteří reagují rychle a silně. U
těchto lidí bývá celkový zdravotní stav dost labilní, maximální výkonnost mají
ráno. Naopak ti, kteří reagují slabě a pomaleji, mají své maximum odpoledne.
Uzdravují se pomaleji a dovedou se lépe ovládat. [1]
Není dobré zvát si pacienty bezprostředně po
jídle.
Délka trvání rozhovoru bývá různá. Nejčastěji
se udává 15 – 20 minut.
Vlastní sdělení
Podle současných trendů by se měl
pacient dozvědět tzv.tvrdou pravdu o nemoci. Slovo tvrdý se ale netýká způsobu
sdělení, ale požadavku říkat pravdu. Přitom musíme velmi opatrně volit slova a
gesta, abychom nemocného nevyděsili, neranili jeho city či ho jiným způsobem
nepoškodili. (např. slovo „rakovina“ vyvolává v mnoha lidech obavu ze smrti,
přestože dnes již mohou být některé druhy rakoviny úspěšně léčeny).
Je důležité si rozhovor nejdříve
promyslet, připravit si několik prvních vět a rozhodnout se, jakým směrem hovor
vést.
Pacienta si můžeme pozvat jednou
nebo i několikrát (fázový rozhovor). Je na nás, jestli mu řekneme všechny
informace najednou nebo po částech (aproximální pravda).
Důležitá je i naše mimika a
gesta. Neměly by být přehnané (např. palec směřující dolů). Nikdy nesmíme
nemocnému vzít naději. Přestal by bojovat a jeho život by ztratil smysl. Navíc
nevíme, jestli se třeba v blízké době neobjeví nový lék na pacientovu
chorobu, který by mu mohl alespoň zkvalitnit život. Nedáváme mu ale naději
falešnou a neslibujeme mu výrazné zlepšení. Jeho vážnou situaci rozhodně
nezlehčujeme, nevtipkujeme, ani neříkáme, že každý jednou musí zemřít.
Nesrovnáváme dotyčného s jinými pacienty.
Snažíme se vyjádřit svou účast a
porozumění.
„Vím, jak vám asi musí být.“
„Máte to těžké.“
Nesnažíme se tlumit pacientovu
emoční reakci, přestože nám často připadá přehnaná, dětinská či iracionální.
Lékař by měl být empatický, ale
to jen do určité míry. Hovoří se o profesionální empatii. Ztotožní-li se zdravotník
s prožitky nemocného příliš, ohrožuje tím vlastní psychické zdraví, což
může vést až k syndromu vyhoření. Ten býval dříve častý u pracovníků na
onkologických odděleních a v hospicích. Ti nyní prochází kvalitním
školením, které by je mělo na tyto situace vycvičit.
Sdělování špatných zpráv dětem
V případě, že mají být
špatné správy sděleny dítěti, je postup trochu jiný. Nejdříve se informace
sdělí jeho zákonnému zástupci. Na základě domluvy s nimi, promluví
s dítětem buď lékař nebo sami rodiče (popř. ten, kdo za dítě zodpovídá).
U dětí platí dvojnásob, že
komunikace má být srozumitelná a informující se musí ujišťovat, že informovaný
všemu řečenému správně porozuměl.
S dětmi můžeme mluvit
v podstatě o dvou tématech:
- Že onemocněl jeden z jejich rodičů nevyléčitelnou a život ohrožující nemocí
- Že touto emocí onemocnělo samo dítě
Jak je to v některých jiných státech
V USA a Anglii je běžné pořizovat
si při rozhovoru s pacientem zvukový záznam, obzvláště pokud lékař
očekává, že jednání s pacientem bude problémové.
V Anglii je běžné pacienta
informovat přímo a pravdivě. Obyvatelstvo je pravidelně velmi podrobně
informováno v tisku o některých nemocech. Lékaři usnadňuje práci to, že
pacient již je o nemoci předem poučen.
V USA se špatné zprávy
sdělují nekompromisně a tvrdě. Je nutné uspořádat majetkové poměry. Ne každý
člověk v USA má zdravotní pojištění a od toho se odvíjí další zdravotnická
péče. Komunikace s pacienty je detailně propracovaná a probíhá v pro
ni speciálně vyhrazených a k tomu vybavených místnostech.
V Rakousku a ve Švýcarsku je
na rozhovory s pacienty o jejich neperspektivním zdravotním stavu vymezen
delší čas než u nás.
V Holandsku je povolena
eutanazie a paliativní péče zde není na vysoké úrovni.
Reakce pacienta
Pacient může špatnou zprávu
přijmout nebo odmítnout ve dvou rovinách, a to emoční nebo rozumové. Mohou
nastat čtyři situace:
- Informace přijme emočně i rozumově: Nejdříve je smutný a bezradný, posléze se ptá po okolnostech, co dál, apod.
- Informaci přijme rozumově, ale emočně ji odmítne: Slovně sdělení akceptuje, ale emočně se projevuje, jako by se ho to ani netýkalo.
- Informaci rozumově i emočně odmítne: Dojde k popření situace. Člověk se chová neadekvátně (směje se) či neúčastně, domnívá se třeba, že došlo k omylu.
- Informaci rozumově odmítne, ale emočně přijme: Je sdělením zasažen. Snaží se argumentovat, proč to, co říkáme, nemůže být pravda. Z obraných mechanismů se nejvíce uplatňuje racionalizace a nastává vytěsňování.
Podle Elizabeth Kűbler-Rossové etapy
obvyklých psychických reakcí jsou:
- Šok, popření (popírání, odmítání nemoci): Lékař se může rozhodnout, jestli se pokusit s pacientem navázat další komunikaci nebo mu dát čas, aby se vzpamatoval.
- Hněv, vzpoura (rozčílení, zlost, odmítání dalšího ošetření, vyvolávání konfliktů)
- Vyjednávání, „smlouvání s osudem“, hledání zázraků
- Smutek, deprese
- Smíření: Nepřichází vždy
Většinou člověk projde všemi
fázemi. Délka trvání jednotlivých fází je závislá osobnosti a psychické
síle pacienta ve chvíli, kdy je mu sdělena špatná zpráva.
Nejtěžší je fáze první.
Pacientova tepová frekvence a krevní tlak se zvýší, ztratí dech nebo začne
lapat po dechu, zčervená nebo zbledne. Není schopen vypravit se sebe slovo. Někdy
může být agresivní. Pak reaguje buď intrapunitivně (obviňuje sebe) nebo
extrapunitivně (obviňuje druhé).
Po překonání této fáze může mít
pacient často různé otázky. Ptá se na spolky, které se starají o pacienty
s podobnou diagnózou, chce znát jména dalších specialistů na jeho chorobu,
spekuluje zda jiných zemích nejsou dostupné další léky na jeho nemoc, atd.
Pokud lékař nezná odpověď na
pacientovu otázku, neměl by se stydět to přiznat, popřípadě říci, že se
informace pokusí zjistit. Velmi těžké je odpovědět pacientovi na otázku, kolik
mu ještě zbývá času. Doporučuje se na ni pokud možno neodpovídat, pouze
v případě, že pacient na odpověď velmi naléhá, říci statistický údaj
nejčastěji uváděný v odborné literatuře.
Desatero zásad sdělování onkologické diagnózy [1]
- Informace o podstatě nemoci poskytuj všem nemocným s maligním onemocněním, ale diferencovaně co do obsahu a způsobu podání.
- Informaci o diagnóze podává vždy lékař. Pacient si může určit, kdo má být při sdělování diagnózy dále přítomen (např.členové rodiny, přátelé, další lékař, zdravotní sestra, psycholog). Informaci o nemoci a terapii podávej opakovaně, nestačí jednorázový rozhovor.
- Informaci podej nejdříve pacientovi, potom dle jeho přání členům rodiny či jiným určeným lidem. Nemocný sám rozhoduje, koho a do jaké míry informovat.
- S podstatou nemoci, vyšetřovacími a terapeutickými postupy seznam nemocného neprodleně, ještě před aplikací první léčby.
- Zdůrazňuj možnosti léčby, ale neslibuj vyléčení.
- Odpovídej na otázky, obavy a sdílené pocity ze strany pacienta i jeho blízkých. Věnuj čas naznačeným, ale nevyřčeným dotazům.
- Informace o prognóze nemoci z hlediska doby přežití podávej uvážlivě, pouze na přímý pacientův dotaz. Nikdy neříkej konkrétní datum, spíše nastiň určitý časový rámec vycházející ze znalosti obvyklého průběhu daného onemocnění. Zdůrazni možné odchylky oběma směry od obvyklého průběhu.
- Jednotnou informovanost zajisti důsledným předáváním informací mezi personálem navzájem (lékařská a sesterská dokumentace).
- Ujisti pacienta o svém odhodlání vést léčbu v celém průběhu nemoci a komplexně řešit všechny obtíže, které mu onemocnění a jeho léčba přinesou.
- Svým přístupem u nemocného probouzej a udržuj realistické naděje a očekávání.
Použité prameny
[1] Linhartová, V.: Praktická
komunikace v medicíně, Grada, Praha, 2007
[2] Vymětal, J.: Základy lékařské
psychologie, J.Kocourek, Praha, 1994
[3] Zacharová, E., Hermanová, M.,
Šrámková, J.: Zdravotnická psychologie, Grada, Praha, 2007
[4] www.hospice.cz
[5] www.biblicaltheology.com
Žádné komentáře:
Okomentovat