Poslední dobou se hodně mluví o tom, že přibývá soudních
sporů ve zdravotnictví. Zatím na tom nejsme ještě tak zle, jako některé jiné
země, ale žalob bude přibývat a budou se zvyšovat také částky vysouzené pacienty.
Kupodivu se nejedná vždy o zanedbanou péči nebo poškození zdraví. Přibývá žalob
pro psychickou újmu a porušení ochrany osobnosti. A bude ještě hůř, protože se
chystá nový Občanský zákoník který nabude platnosti v roce 2014 a bude mnohem přísnější
než ten současný.
Zdravotníci si bohužel za spoustu žalob mohou sami díky své
neznalosti. Je to částečně problém vzdělávacího systému. Medicínské právo se
neučí na všech lékařských fakultách v dostačující podobě a studenti
medicíny nejsou během studia moc dobře připravováni na určité situace
z praxe. Stále roste počet případů, kdy sice byl při diagnostice a léčbě
pacienta dodržen správný postup lege artis, ale přesto došlo k žalobě, protože
lékař zanedbal něco jiného – komunikaci s pacientem.
Bohužel se nejedná o žádné malé částky a postupně ubývá
právníků, kteří jsou ochotní zastupovat zdravotníky. Přibývá spíše těch, kteří
jsou na straně pacientů, protože tam je to lukrativnější. Někteří právníci
dokonce své klienty aktivně vyhledávají. Možná časem bude nutné, aby měl každý
lékař pojištění a více se podílel na náhradě škody, kterou způsobil zařízení, kde pracuje. Dnes po něm
zaměstnavatel může požadovat jen 4,5 násobek jeho platu, což není zrovna moc,
když vezmeme v úvahu, že se většinou soudí o sumy začínající na milionu.
Není to tak dávno, co v českém zdravotnictví převládal
tzv. paternalistický přístup, kdy vlastně téměř o všem rozhodoval lékař.
Pacienti nebyli tolik informováni jako dnes a neměli tolik možností o sobě
rozhodovat. Na prvním místě byl prospěch pacienta. Na jeho vůli a přání už se
takový ohled nebral.
To se postupně začalo měnit. V roce 2001 Česká
republika podepsala Úmluvu o lidských právech a biomedicíně – 96/2001 Sb., m.s.,
která uvádí jako obecné pravidlo, že zdravotnický zákrok lze provést pouze
poté, co k němu pacient udělil svobodný a informovaný souhlas. Základním
heslem tedy je: ,,Non salus, sed voluntas aegroti suprema lex”(Nikoliv
prospěch, ale vůle nemocného je -pro lékaře- nejvyšším příkazem.)
To znamenalo docela velké změny ve prospěch přání pacienta.
Jenže, jak je tomu u nás zvykem, velká část starší generace zdravotníků vůbec
nepochopila, o čem to je a vyložila si to tak trochu po svém. Začala velká
honba za podepisováním informovaných souhlasů, jejichž podstatu spousta
zdravotníků nechápe dodnes. Jenže informovaný souhlas ve skutečnosti není jen
podepsaný papír, který se musí založit do dokumentace, ale hlavní je informování
a poučení pacienta, a to si musí všichni zdravotníci postupně uvědomit, jinak
je čekají jen problémy.
V dubnu 2012 dojde k jedné velké a dlouho
očekávané změně. Zákon č.20/1966 Sb. O péči o zdraví lidu bude nahrazen třemi
novými zákony, a to Zákonem o
zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování - č. 372/2011 Sb., Zákonem o specifických
zdravotních službách - č. 373/2011 Sb. a
Zákonem o zdravotnické záchranné službě- č.374/2011 Sb. Začnou platit 1.4.2012.
Pořád se v nich dají najít pozůstatky tradičního českého přístupu k pacientům, ale i tak je to ohromný pokrok. Některé
části ještě určitě doznají změn, třeba ta o poskytování zdravotnické péče dětem.
Zatím se tam píše, že je vždy potřeba souhlasu obou rodičů, což si v praxi
nedovedu dost dobře představit. Nebere se totiž vůbec ohled na to, jestli spolu
rodiče žijí, jestli nejsou rozvedení, jestli není jeden v zahraničí, apod.
Pochopit tyhle zákony není zrovna jednoduché. Neobsahují
jedno schéma, podle kterého by se postupovalo ve všech případech. Je potřeba
znát pravidla pro určité specifické situace. S tím bude určitě velká
část zdravotníků bojovat, ale v budoucnu se chystají školení medicínského
práva i pro lékaře, kteří už jsou delší dobu v praxi, takže věřím, že se
vše v dobré obrátí.
V tomto článku bych se chtěla pokusit přiblížit
veřejnosti pár důležitých pojmů, jako je už dříve zmíněný informovaný souhlas,
zástupný souhlas, negativní reverz, dříve vyslovená přání ad. Zdrojem a inspirací mi byla přednáška
medicínského práva na lékařské fakultě. Začnu jednou krásnou větou:
Diagnóza není více než právo …
… právo pacienta nebýt léčen je silnější než povinnost lékaře léčit …
… právo pacienta nebýt léčen je silnější než povinnost lékaře léčit …
(nález
ÚS sp.zn.IV. 639/2000)
Informovaný souhlas
Zdravotní služby lze pacientovi poskytnout pouze s jeho
svobodným a informovaným souhlasem, nestanoví-li zákon jinak.
O tom, že informovaný
souhlas není jen podepsaný papír svědčí jeden příklad z praxe, kdy sice informovaný
souhlas byl podepsán a vše proběhlo lege artis, ale přesto byla podána žaloba.
Pacient si stěžoval, že před podpisem informovaného souhlasu nebyl dostatečně
poučen. V takových případech se k soudu volají svědci. Bývá to buď
zdravotnický personál nebo mnohem raději a častěji pacienti, kteří byli na
daném pracovišti léčeni ve stejném časovém horizontu. V tomto případě
všichni svědci svorně vypověděli, že jich sedělo pět na chodbě, přišla tam
sestřička, rozdala jim informované souhlasy a odešla se slovy, že za deset
minut se vrátí a chce to mít podepsáno. Takhle se to dělat nemá a zdravotnické
zařízení soud samozřejmě prohrálo.
Informovaný souhlas je především poučení pacienta a musí
obsahovat určité náležitosti. Pacient musí vědět, s čím souhlasí a co to
pro něj znamená. Informovaný souhlas může mít tři formy, a to formu ústní,
konkludentní a písemnou. Forma ústní je asi jasná. Zdravotník pacientovi
vysvětlí, jaký zákrok bude dělat a co to obnáší a pacient s tím souhlasí.
Konkludentní (mlčky udělený) souhlas znamená, že pacient se zákrokem souhlasí,
ale dá to najevo jinak než slovy, třeba pokýve hlavou, neuteče z ordinace,
natáhne ruku k odběru krve, apod. Písemný souhlas se u nás týká hlavně
větších zákroků a operací. Informovat by se mělo u všech výkonů, i u těch
malých. Byl třeba případ, kdy mladá žena
podala žalobu za to, že jí před odběrem krve nikdo neřekl, že potom může mít
modřinu. Měla tři týdny se vstřebávající hematom, který jí znemožnil dělat
castingy a cítila to jako psychickou újmu. I před odběrem krve je nutno
pacienta slovně poučit, říct mu jak se zákrok dělá, popř. proč je nutný a jaká má rizika, např. že to může bolet, že se může
udělat modřina, atd. Tyto informace má ze zásady říkat ten, kdo výkon provádí.
Takže u odběru krve sestra. Naopak není přípustné, aby sestra informovala o
zákrocích, které dělá lékař, ani kdyby to uměla vysvětlit lépe než on. (třeba
kolonoskopie). I ústní souhlas je dobré zaznamenat do dokumentace, např. slovy
„pacient je poučen a souhlasí.“
Informovaný souhlas musí obsahovat určité náležitosti, a to
informace o příčině a původu nemoci (stadium, předpokládaný vývoj), dále musí
být popsány: účel, povaha, předpokládaný přínos, možné důsledky a rizika
zvolené léčby, jiné možnosti poskytnutí zdravotních služeb, další potřebná léčba,
omezení a doporučení ve způsobu života.
Vše musí být vysvětleno, popř. napsáno tak, aby tomu pacient
rozuměl. Je potřeba vyhýbat se odborným názvům a upravit výklad podle
intelektových schopností pacienta. Není od věci zeptat se, jestli všemu rozumí.
Některá pracoviště mají informované souhlasy předtištěny a lékař je potom
s pacientem jenom projde, popř. do nich něco doplní. Někde je dokonce
zvykem kreslit obrázky a vysvětlovat názorně provedení zákroku.
Nutnost, aby pacient
vše dobře chápal demonstruje případ, který se nedávno stal na jedné
gynekologické klinice. Pacientka měla jít na hysterektomii (odstranění dělohy).
Poté, co s ní bylo vše probráno a vysvětleno, podepsala informovaný
souhlas, ve kterém se zákrokem souhlasila a souhlasila také s tím, že jí
budou odebrány vaječníky, pokud se během zákroku zjistí, že jsou patologického stavu.
Zákrok proběhl dobře. Vaječníky lékaři odebrali, protože zjistili, že jsou na
nich cysty, no a za pár týdnů přišla žaloba. Pacientka cítila psychickou újmu,
že jí odebrali vaječníky, protože cysty nepovažovala za patologický stav.
Myslela si, že patologie je pouze něco, co ji bezprostředně ohrožuje na životě.
Cysty samozřejmě patologickým stavem jsou, ale byla to chyba na straně zdravotnického
zařízení, že pacientce nedokázalo dostatečně vysvětlit, co se rozumí pojmem
patologický. V informovaném souhlasu mělo být přesně vyjmenováno, při kterých patologiích budou vaječníky
odebrány.
Poskytovatel zdravotních služeb je tedy povinen zajistit,
aby byl pacient srozumitelným způsobem v dostatečném rozsahu informován o svém
zdravotním stavu a o navrženém individuálním léčebném postupu a všech jeho
změnách. O podané informaci se provede zápis do zdravotnické dokumentace. Mezi
podáním informace a provedením výkonu nesmí uplynout doba delší než 30 dnů. Jinak
musí informovaný souhlas proběhnout znovu.
Pacient má možnost vzdát se podání informace o zdravotním
stavu, možnost určit si osoby k přijetí informací případně i rozhodování za
pacienta, možnost vyslovit zákaz o podávání informací o zdravotním stavu.
Souhlas se pokládá za informovaný také v případě, že se pacient podání
informace vzdal.
Pacient může při přijetí do péče určit osoby k přijetí
informací o jeho zdravotním stavu a současně může určit, zda tyto osoby mohou
vyslovit souhlas nebo nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb. Záznam o
vyjádření pacienta je také součástí zdravotnické dokumentace.
Informovaný souhlas má být kvalifikovaný, srozumitelný a
svobodný. Vyžaduje se jen od pacientů, kteří jsou k tomu způsobilí. To
znamená, že jim to umožňuje jejich duševní stav, nejsou ve stresu, pod vlivem
léků, nemají poruchu vědomí…
Například v není
vhodné dávat podepsat informovaný souhlas pro provedení císařského řezu ženě,
která začala rodit spontánně a nastala u ní komplikace. Je to stresová situace
a jde o čas. V takové chvíli nemá
cenu zdržovat se pročítáním několikastránkového informovaného souhlasu a
vysvětlováním možných komplikací zákroku. Je jisté, že se to nestihne všechno
probrat a žena v tom stresu podepíše cokoliv. Aby se lékař vyhnul možné
žalobě, měl by tuto situaci vyhodnotit jako případ krajní nouze a jednat bez
souhlasu.
Zástupný souhlas
Pacient má možnost předem určit osoby, které budou
rozhodovat za něj, pokud jeho zdravotní stav bude takový, že nebude moci sám vyslovit
souhlas.
V takových případech se potom postupuje podle určité
hierarchie. Nejdříve se kontaktují osoby určené pacientem, pokud se to nezdaří
nebo pacient nikoho neurčil, kontaktuje se manžel nebo registrovaný partner,
potom rodiče pacienta, dále jiné osoby blízké způsobilé k právním úkonům.
V praxi tedy
lékař, když potřebuje souhlas volá nejdříve osobě, kterou určil pacient, například
jeho družce. Ta je třeba v metru a několikrát se jí nepodaří dovolat. Pak se
volá manželce, se kterou je pacient zrovna v rozvodovém řízení, pak se
volá rodičům, se kterými se pacient léta neviděl…zkrátka je to složité. Pacient
ale může zakázat podávání informací rodině.
Dříve vyslovená přání
Někdy pacient nesouhlasí s tím, aby mu byly prováděny
určité zákroky. Například nechce, aby byl resuscitován nebo napojen na
ventilátor, aby se určitým způsobem pokračovalo v léčbě jeho onemocnění,
až bude ve stavu, kdy o tom nebude moct rozhodovat, apod. Má tedy možnost
sepsat dříve vyslovené přání. Není to záležitost jednoduchá. Je potřeba zajít
za svým praktickým lékařem a nechat si napsat písemné poučení, kde je
vysvětleno, co pro pacienta znamená, když mu daný zákrok nebude proveden. Předem
vyslovené přání musí mít vždy písemnou formu a úředně ověřený podpis. Platí
pouhých 5 let. Je to docela nová věc a myslím si, že to bude přinášet spoustu rozporů.
Praktickým lékařům se moc nelíbí, že musí sepisovat ta poučení. Někteří
z nich argumentují tím, se k tomu necítí být ve všech případech zcela
kvalifikovaní. Také je problém v tom, že to má platnost jen pět let. Takže
když pacient po čtyřech letech upadne do bezvědomí a nestihne předem vyslovené
přání obnovit, tak ho lékař stejně musí začít léčit podle doporučených postupů.
Dalším problémem jsou situace krajní nouze. Když někdo bude mít na ulici
zástavu srdce, tak ho záchranná služba začne hned resuscitovat. Nikdo nebude
prohledávat kapsy a hledat notářem ověřený papír. Pokud se zjistí později, že
pacient má dříve vyslovené přání nebýt resuscitován, tak pokud dojde na
oddělení k druhé zástavě, tak už resuscitován nebude. Pokud by přerušení
započatých úkonů vedlo k aktivnímu způsobení smrti, nelze dříve vyslovené přání
respektovat. Dost problematické je třeba odpojení od ventilátoru. Pokud je na
něj člověk jednou připojen a zemřel by bez něj, nedá se od něj už odpojit. V zahraničí to jde,
ale v České republice se toto považuje za eutanázii. Takže pokud máte předem vyslovené přání nebýt připojeni na ventilátor a
někdo vás připojil dřív, než se to dozvěděl, máte smůlu. Na přání nepřipojit na
ventilátor jde, ale odpojit od něj už ne. Česko je také jednou z mála
zemí, kde není možnost bilanční sebevraždy. U nás je člověk, který je
dlouhodobě nevyléčitelně nemocný, má toho plné zuby, ví, co dělá a chce se
zabít považován za psychicky nemocného a je potom léčen na psychiatrii.
Dříve vyslovené přání není třeba respektovat, pokud došlo k takovému
vývoji medicíny, že lze důvodně předpokládat souhlas pacienta. Nelze
respektovat nabádání k aktivnímu způsobení smrti. Dříve vyslovené přání také
nesmí ohrozit jiné osoby. Dříve vyslovené přání nelze uplatnit u nezletilých
osob a pacientů zbavených způsobilosti k právním úkonům! Ani rodič nemůže
sepsat dříve vyslovené přání pro své dítě.
NELZE PŘIPUSTIT, ABY RODIČE PŘIJÍMALI ŠKODLIVÁ ROZHODNUTÍ
PRO ZDRAVÍ nebo ROZVOJ DÍTĚTE!
(nález ÚS sp.zn.III 459/03)
Dost propracovaný systém dříve vyslovených
přání mají Svědci Jehovovi, kteří odmítají přijímat transfúze krve. Je to
docela problematické, třeba když těhotná žena silně krvácí a potřebuje
transfúzi. Dokud se dítě nenarodí, rozhoduje za něj matka a její přání se musí
respektovat. Za novorozence v krajní nouzi jednají zdravotníci. Stejně
tak, pokud matka díky odmítnutí zákroku zemře a dítě se podaří vybavit živé.
Negativní reverz
Způsobilý pacient má právo odmítnutí péče bez udání
důvodu. Pacientovi, kterému byla podána informace o zdravotním stavu nebo se
podání informace vzdal a který odmítá vyslovit souhlas s poskytnutím
zdravotních služeb, nejde-li o případ, kdy lze zdravotní služby poskytnout bez
souhlasu, je opakovaně podána informace o jeho zdravotním stavu v rozsahu a
způsobem, ze kterého je zřejmé, že neposkytnutí zdravotních služeb může vážně
poškodit jeho zdraví nebo ohrozit život. Jestliže pacient i nadále odmítá
vyslovit souhlas, učiní o tom písemné prohlášení (revers).
Důležitá je podmínka,
že pacient musí být způsobilý. Byl případ, kdy lékařka vyšetřovala na ambulanci
opilého bezdomovce. Odmítal si nechat udělat vyšetření, tak mu paní doktorka
dala podepsat negativní reverz. Udělala ale velmi zásadní chybu, že do
dokumentace uvedla, že byl cítit alkoholem. Tenhle pán před branami nemocnice
zemřel a paní doktorce byla na 5 let pozastavena činnost. Správně pacientovi
neměla nic dávat podepisovat a v případě, že by odešel bez vyšetření, měla
volat policii.
Jiný případ byl, že
lékař vyšetřoval mladého muže trpícího bolestmi hlavy. Ptal se ho, kdy mu ty
bolesti začaly a pacient odpověděl, že u lesa. Lékař si poznačil do
dokumentace, že pacient občas odpovídá nepřiléhavě. Muž nesouhlasil s CT
vyšetřením a lékař mu nechal podepsat negativní reverz. Mladík za pár dnů
zemřel na nádor mozku. Lékař byl žalován a prohrál díky tomu, že věta, že
pacient někdy neodpoví přiléhavě, vyjádřila pochybnost o způsobilosti pacienta
a lékař mu přesto dal podepsat reverz.
V případě, že pacient je v situaci, že reverz
nemůže podepsat (například neudrží tužku v ruce, apod.), může uplatnit
institut svědka. To bývá většinou nějaký zdravotnický pracovník, který je vázán
povinností mlčenlivosti, popř. nějaká osoba, kterou si pacient určil. Ta je
také poučena a podepíše reverz za pacienta.
Pokud je pacient způsobilý podepsat negativní reverz,
zákrok slovně odmítne, ale nepodepíše papír a odejde, udělá to za něj svědek –
většinou zdravotník.
Pak jsou tu ještě případy svévolného opuštění zdravotnického
zařízení, kdy třeba pacient ráno před plánovaným zákrokem zmizí. Pokud se jedná
o případ, kdy neprovedení zákroku pacienta ohrožuje na životě a na zdraví,
oznámí se to rodině nebo osobám určeným a policii. Ti se pacienta pokusí
přivést zpět.
Nezletilé osoby
Je nutný souhlas obou rodičů, a to k poskytnutí
zdravotních služeb, které mohou podstatným způsobem negativně ovlivnit další
zdravotní stav pacienta nebo kvalitu jeho života. K poskytnutí
ostatních zdravotních služeb je nutný souhlas alespoň jednoho z rodičů.
Vždy je třeba zjistit názor nezletilého
pacienta, který je s ohledem na svůj věk schopen vnímat situaci a
vyjadřovat se. Vyjádřený názor se zaznamená do zdravotnické dokumentace.
Pokud je názor pacienta na poskytnutí zdravotních služeb
je v rozporu s názorem jeho zákonného zástupce, musí se to do
24h. nahlásit soudu a ten ustanoví kolizního opatrovníka, který o tom rozhodne.
To je zajímavé. Vezněme si třeba hypotetickou situaci,
kdy rodiče dají souhlas s operací a náctiletý pacient prohlásí, že tu
operaci nechce. Potom se to zdržuje přes soud a ustanovený opatrovník, potom
stejně asi většinou souhlas dá.
Kolizní opatrovník se ustanovuje také pokud nelze získat souhlas obou rodičů k poskytnutí zdravotních služeb, (které
mohou podstatným způsobem negativně ovlivnit další zdravotní stav pacienta nebo
kvalitu jeho života).
Nezletilému pacientovi, který dovršil 15 let věku, lze zdravotní
služby poskytované registrujícím poskytovatelem poskytovat bez zjišťování
souhlasu zákonného zástupce, pokud zákonný zástupce s takovým postupem vyjádří písemný
souhlas, který může podmínit následným informováním o poskytnutých
zdravotních službách. Registrujícím poskytovatelem se rozumí např. praktický
lékař, gynekolog nebo zubař.
I u nezletilého je možný zástupný souhlas, ale oba rodiče se musí
shodnout na tom, koho si vyberou.
Například pokud s dítětem
přijde k lékaři babička a není rodiči určena, jako zastupující osoba, tak by
je lékař správně neměl přijmout. Výjimkou je, pokud se jedná o akutní stav, což
může být u malého dítěte třeba i horečka.
U nezletilých existují i různé výjimky. Např. šestnáctiletá dívka
v ČR může podstoupit miniinterrupci bez souhlasu a vědomí rodičů.
Práva
zdravotnického pracovníka
Výhrada svědomí
Zdravotnický pracovník může odmítnout
poskytnutí zdravotních služeb pacientovi v případě, že by jejich poskytnutí
odporovalo jeho svědomí nebo náboženskému vyznání.
Takže například gynekolog může odmítnout provádět umělé potraty.
Plastický chirurg může odmítnout provádět změnu pohlaví u transsexuálů, apod.
Akorát se mi nepodařilo zjistit, jak je to v těchto případech
s atestační přípravou. K tomu, aby lékař získal atestaci, musí mít
splněn určitý počet výkonů. Jestli může atestaci z daného oboru získat i
v případě, že na některý zákrok uplatňuje výhradu svědomí, jsem
nezjistila.
Odmítnutí přijetí
pacienta do péče
Lékař může pacienta odmítnout jen v několika případech,
a to když dojde k překročení únosného pracovního zatížení, z provozních
důvodů (např. maluje se), z důvodů nedostatečného personálního zabezpečení, z důvodů
nedostatečného technického a věcného vybavení, z důvodu neúměrné
vzdálenosti vhledem k výkonu, návštěvní služby nebo protože pacient není
pojištěncem smluvní zdravotní pojišťovny.
Ukončení péče o pacienta
Péči může lékař ukončit, když pacient vysloví nesouhlas s
poskytováním veškerých zdravotních
služeb, když pacient úmyslně a soustavně nedodržuje navržený individuální
léčebný postup a když pacient přestal poskytovat součinnost nezbytnou pro další
poskytování zdravotních služeb. Takže od pacienta se vyžaduje spolupráce. Od
lékaře by bylo celkem vhodné napsat pacientovi, proč mu ukončil péči a také to
oznámit včas pojišťovně, aby dále nepobíral kapitační platbu :)
Zdravotní péče bez
souhlasu pacienta
Pacient může být hospitalizován bez souhlasu, pokud jde o ochranné
léčení a vyšetření zdravotního stavu, o ochranu veřejného zdraví, o duševní
poruchu nebo o krajní nouzi.
Pokud pacient ohrožuje bezprostředně
a závažným způsobem sebe nebo své okolí a jeví známky duševní poruchy
nebo touto poruchou trpí nebo je pod vlivem návykové látky, pokud hrozbu
pro pacienta nebo jeho okolí nelze odvrátit jinak.
Poskytování zdravotních služeb bez souhlasu pacienta se týká
pouze neodkladné péče, kdy zdravotní stav neumožňuje pacientovi souhlas
vyslovit. Nejsou tím ale dotčena dříve vyslovená přání.
Omezovací prostředky (kurty, klecové lůžko…) mohou být
použity, jen pokud pacient někoho bezprostředně ohrožuje. To je potřeba do 24h.
hlásit soudu, kde se zahájí detenční řízení.
K tomuto tématu uvedu
z praxe jen jeden příklad, kdy rodiče ne zrovna plánovaně porodili doma a
volali záchranáře, aby jim pomohli přestříhnout pupeční šňůru. Odmítali poté
ale převoz do nemocnice. Volala se k tomu policie a k převozu nakonec
došlo. Bylo za to podáno trestní oznámení a zdravotníci to chtěli uhrát na
uplatnění jednání v krajní nouzi. Neprošlo to, protože do dokumentace napsali,
že dítě je růžové, v pořádku, agar 10. Nejednalo se tedy o krajní nouzi a
nebyl důvod k převozu. Zaplatili 100000Kč.
Dalším právem zdravotníka je neposkytnout péči, pokud je tím
ohrožen na zdraví. Nikdo není povinen
nasazovat svůj život pro záchranu člověka z hořící budovy nebo skočit pro
tonoucího, pokud sám není dobrý plavec. Často diskutovány jsou infekce.
Dnes už není povinnost poskytovat při první pomoci dýchání z plic do plic.
Stačí srdeční masáž. Lékař může neposkytnout péči pacientovi, o kterém ví,
že má infekční onemocnění. Lékař má právo být informován o infekčním onemocnění
svého pacienta. Chirurg je ale povinen operovat i HIV pozitivní pacienty. Odběr
na vyšetření HIV bez souhlasu pacienta se může provést jen ve třech případech:
u těhotných žen, při podezření na sexuálně přenosné onemocnění a při bezvědomí
pacienta, pokud je to nutné pro diferenciální diagnostiku.
Lege artis
Jedná se o závazné postupy, které jsou definovány obecně
závaznými právními předpisy. Jsou regulovány doporučeními odborných společností ČLS JEP, standardy
postupů při léčbě jednotlivých chorob (mezinárodní, národní), metodickými
pokyny a doporučeními MZd. Lékař si zkrátka nemůže diagnostikovat a léčit, jak
ho zrovna napadne. Musí se řídit předem danými pravidly, která se navíc docela
často mění. Skoro každý rok vychází nová guidelines (doporučení) k diagnostice
a léčbě toho či onoho onemocnění. Pacient má právo na poskytování zdravotních
služeb na náležité odborné úrovni. Náležitou odbornou úrovní se rozumí
poskytování zdravotních služeb podle pravidel vědy a uznávaných medicínských
postupů, při respektování individuality pacienta, s ohledem na konkrétní
podmínky a objektivní možnosti.
Lékař je tedy povinen vzdělávat se a vědět o tom, jaký
postup je zrovna aktuálně považován za nejlepší a ten pacientovi doporučit. Pokud
chce pacient nějaký jiný postup, který je také lege artis, tak mu to má být
umožněno, ale je vhodné, aby si od něj lékař v takovém případě nechal
podepsat reverz, na což se často zapomíná.
Uvedu jeden škaredý
příklad z praxe, který jsem si původně chtěla nechat pro sebe, ale nedá mi
to. Na jisté urologické klinice pan doktor používá při šití nylon, přestože
dnes už jsou doporučovány klipy. Jenže zdravotnické zařízení na ně nemá peníze,
tak používá tento zastaralý způsob, který má více rizik (např. porucha erekce).
Pan doktor to ví a rád by pacientům nabídl možnost si klipy v případě
zájmu zaplatit, ale jeho nadřízení s tím nesouhlasí, a proto musí
pacientům tajit, že existuje i lepší metoda, než používá.
Závěrem
Dalo by se psát dále o různých tématech zdravotnického
práva. Spousta věcí se dělá v praxi špatně. Zajímavá je kupříkladu
problematika zdravotnické dokumentace a toho, kdo do ní může a nemůže nahlížet.
Také mne zaujalo, že za zdravotnickou dokumentaci, její skladování a následnou
skartaci, zodpovídá pouze ten, kdo ji vytvořil. Takže pacient by neměl dostat
do ruky svou kartu, když jde k jinému lékaři, ale vždy pouze výpis
z dokumentace, který má určité náležitosti. Často se stává, že pacient
přechází od pediatra k praktickému lékaři pro dospělé i s kartou, což
je chyba. V případě, že by došlo k stížnosti od daného pacienta, nemá
o něm pediatr žádnou dokumentaci. Každý dokument vydaný lékařem musí mít určité
náležitosti. Třeba takový lékařský posudek. Je přesně předepsáno, jak má
vypadat. Nesmí v něm nic chybět, ale ani nesmí obsahovat nic navíc.
Například posudek, kde
je napsáno, že je pacient nezpůsobilý k výkonu daného zaměstnání a je tam
navíc popsána jeho diagnóza, která by tam správně být neměla, je žalovatelný. Nikdo
nemá zájem, aby jeho potenciální zaměstnavatel věděl, že trpí epilepsií,
inkontinencí moči, apod.
Je to ostuda, ale znalost medicínského práva je mnohdy u
laiků větší než u samotných zdravotníků, a potom dochází k žalobám, které
vůbec být podány nemusely, kdyby se postupovalo správně.
Takže učit se, učit
se, učit se a hlavně se snažit dělat vše dobře a dávat si pozor.
Použité prameny: Zákony zmíněné v textu: č.20/1966 Sb.č. 372/2011 Sbč. 373/2011 Sb.č.374/2011 Sb.
Úmluva o lidských právech a biomedicíně – 96/2001 Sb., m.s.
Nálezy Ústavníhou soudu použité v textu: nález ÚS sp.zn.IV. 639/2000, nález ÚS sp.zn.III 459/03
Příklady psané kurzvívou berte spíše jako hypotézy, jaké situace by mohly nastat.
Úmluva o lidských právech a biomedicíně – 96/2001 Sb., m.s.
Nálezy Ústavníhou soudu použité v textu: nález ÚS sp.zn.IV. 639/2000, nález ÚS sp.zn.III 459/03
Příklady psané kurzvívou berte spíše jako hypotézy, jaké situace by mohly nastat.
Žádné komentáře:
Okomentovat