2.díl - Krejčí nebo švadlenka?
Často se dnes
hovoří o špatné kvalitě českého školství a o klesající úrovni středních a
vysokých škol, málokdy ale slyšíme o úpadku řemesel. Řemeslem v jeho
klasickém pojetí se rozumí určitá manuální dovednost, provozovaná
většinou za účelem získání obživy. Řemeslné výrobky se vyznačují vysokým
podílem ruční práce, v kombinaci s požitím specializovaných ručních
nástrojů či strojů. Bývají pro konkrétního řemeslníka charakteristické a
většinou nevzniká více zcela identických kusů. K osvojení řemesla stačí
absolvovat tříletý učební obor ukončený výučním listem.
V
posledním desetiletí však zájem o učební obory výrazně klesl. Jednak
ubývá lidí, kteří by se chtěli živit rukama, jednak se tak trochu
přeceňuje význam vysokoškolského vzdělání. Popravdě se tomu ani nedivím.
Umět něco vytvořit je sice super pocit, ale kde řemeslník vezme
jistotu, že o jeho výrobky bude zájem a že zákazník bude ochoten za ně
zaplatit takovou cenu, aby se to aspoň trochu vyplatilo dělat?
Jsou
řemesla, která zatím ještě celkem nachází uplatnění. Pořád je potřeba
zedníků, elektrikářů, klempířů a instalatérů, protože se staví domy.
Každý z nás občas potřebuje kadeřnici nebo třeba kosmetičku. V každé
slušnější restauraci by měl být vyučený kuchař a číšníci. Některých
řemesel dokonce začíná být nedostatek, kupříkladu kominíků. Pak jsou
tady řemesla, která jsou už skoro vytlačena průmyslovou výrobou a k těm
patří např. právě krejčí, ševci, truhláři, soustružníci a mnozí další.
Netroufám si říct, jak moc práce mají dnes automechanici. Autem sice
jezdíme všichni, ale ve většině z nich už je spíš elektronika než nějaké
součástky, co by se daly levně sehnat a spravit “na koleni”.
Běžný
český človíček, který vydělá kolem stovky na hodinu (nedělejte si
iluze, často i s vysokoškolským vzděláním), se čertí, když má někomu,
kdo nemá ani maturitu, zaplatit tři sta korun za hodinu práce a plus
ještě další nemalou sumu navíc materiál, cesťák, apod.. Nevidí už
náklady za provoz řemeslné dílny (voda, plyn, elektřina, údržba starých a
nákup nových nástrojů a strojů), ani za cesty za zákazníkem či při
hledání materiálu. Spoustu času zabere nejen samotná práce, ale i
příprava na ni. Často je tedy řemeslníkův reálný příjem mnohem menší než
to, co mu zaplatíme. A on taky musí něco jíst a pít, oblékat se, živit
děti, nezřídkakdy se i dále vzdělávat, ostatně jako každý jiný
smrtelník. Nemluvě o tom, že při řemesle také velmi často trpí tělesná
schránka a někteří řemeslníci musí se řemeslem po určité době dokonce
skončit ze zdravotních důvodů.
V České republice dneska převládá
takové dogma, že, kdo je chytrý, jde studovat a kdo je hloupý, jde se
vyučit. Srovnávat ale vysokoškolské a učební obory mi přijde jako plést
si jablka se švestkami. Vyučený člověk sice nepřečetl metry knih, ale
určité znalosti mít musí. Architekt sice naplánuje budovu, ale potřebuje
řemeslníky, kteří ji postaví. Umí narýsovat plány, vypočítat spotřebu
materiálu, atp., a zedník zase umí postavit zeď, která nespadne, klempíř
položit střechu, kominík vyvložkovat komín, elektrikáři udělají rozvody
proudu, instalatéři zase vody...Zkrátka “ten umí to a ten zas tohle a
všichni dohromady uděláme moc”.
Já se ale v tomto článku
nechci zabývat jen řemeslem jako takovým, ale šitím a zhotovováním
oděvů, což je velmi široká kapitola. Spadá sem docela pestrá škála
profesí různé úrovně vzdělání.
Co se týče šití oděvů, je situace v ČR docela zajímavá, protože není šití jako šití.
Oblečení
není záležitostí, kterou bychom si běžně dávali vypracovat řemeslníkem.
Jsme zvyklí kupovat ho spíše v obchodech, a proto často nevidíme rozdíl
v kvalitě mezi průmyslově vyráběným a šitým na zakázku.
To, co je
nám nabízeno ve většině obchodů s oděvy, je tzv. konfekce, tedy
oblečení zhotovené ve standardizovaných velikostech, střizích, které
neodpovídají konkrétní postavě a většinou je vyráběné ve velkých sériích
v textilních továrnách. Určitě každý z nás zažil situaci, že viděl v
obchodě oblečení, které se mu líbilo, ale nemohl si ho koupit díky
nesedící velikosti a střihu. Na druhou stranu se spousta z nás bojí šití
na míru, protože si nejsou jistí výsledkem. Jsou zvyklí, že někde něco
vidí, a když se jim to líbí, tak si to mohou hned koupit. Proč by tedy
vymýšleli nějaký model, který se jim po složitém a nějakou dobu
trvajícím procesu tvorby nakonec nemusí ani líbit? Šití na míru a
konfekce se v českém prostředí ale dost prolínají a nelze je od sebe tak
jednoduše oddělit.
Myslím, že bychom si pro začátek měli
definovat termíny zakázkové šití a šití na míru, protože se často
zaměňují. Zakázkovým šitím se v českém prostředí většinou rozumí to, co
spadá do popisu práce klasického krejčí. Tzn. že vzniká výrobek, který
je od začátku určený pro konkrétní osobu - od návrhu, braní měr
zákazníka, přes rýsování střihu, výběr materiálu, vyzkoušení výrobku ve
fázi, kdy se ještě dá upravovat střih, až po konečné vypracování. Šití
na míru je širší pojem, který v sobě zahrnuje zakázkové šití a mnoho
dalšího. Například i konfekce může být zhotovována na míru. Některé
obchody nebo půjčovny šatů nabízí možnost, že vám vybrané oblečení
upraví na vaše míry nebo dokonce některé firmy mají katalogy, kde si
vybere určitý model a oni vám ho ušijí. Stále se to ale nevyrovná
zakázkovému šití. A to hlavně ve střihu, který prostě není tak
propracovaný, aby zdůraznil přednosti vaší postavy a potlačil její
nedostatky. Další kámen úrazu je v tom, že si míry na takové výrobky
berete mnohdy sami a můžete se změřit špatně.
Věci se prostě dají
udělat jednoduše nebo složitěji. A důvod, proč jeden oděv vypadá lépe
než jiný, je často v detailu. I běžné švadleny kolikrát používají
střihy, které jsou svým charakterem spíše konfekční. Nemám na mysli jen
vytahování “hotových” střihů z Burdy apod., ale střih se dá narýsovat
buď konfekčním nebo více zakázkovým způsobem. A dokonce jednotliví
krejčí se mezi sebou liší v tom, kolik si berou od zákazníka měr, jak
složitě rýsují střih a kolikrát během šití zkouší oděv na zákazníkovi,
apod.
Výše jsem použila pojmy krejčí a švadlena. I když to není
nikde přesně definováno, cítíme mezi nimi určitý rozdíl. Krejčí v
minulosti býval muž, který šil oděvy spíše pro muže, tedy obleky,
kalhoty, žakety, fraky atp. nebo v dávnější minulosti nákladné róby pro
aristokratické ženy. Nejspíš někdy v období, kdy se saka a kalhoty
dostávaly do dámského šatníku, vznikla jakási modifikace- tedy dámská
krejčí. Do té doby se ženám, které šily, říkalo švadleny a do jejich
činnosti spadaly spíš jednodušší věci. Od vybavení domácnosti jako jsou
ubrusy a povlečení, až po košilky a jednodušší šaty. Dnes rozdíl mezi
dámskou krejčí a švadlenou cítíme spíše v tom, že krejčí ovládá
konstrukce střihů a jejich modelace. Švadlena spíše používá předtištěné
střihy nebo jednodušší konstrukce blížící se konfekci. Rozdíl bude i ve
vypracování, kdy krejčí umí jiné technologické postupy než švadlena, ať
už je to větší podíl ručního šití, technické žehlení nebo způsob tužení
materiálu.
A jak to tedy je s tím vzděláním?
Učební obory
Kdo
se chce opravdu naučit šít a stát se krejčím má možnost 3 letého
učebního oboru. Dámský krejčí a pánský krejčí jsou dva rozdílné obory a
učí se každý zvlášť. Každé má totiž svá specifika. Z pohledu laika bych
řekla, že pánské oděvy jsou na vypracování daleko náročnější, než
dámské, i když tam odpadají určité střihové složitosti v oblasti prsou a
boků:)
Ještě nutno upozornit na to, že mezi jednotlivými
učilišti mohou být dost velké rozdíly v kvalitě vzdělání. Učiliště
vyššího kvalitativního zařazení, která vyučují klasickou krejčovinu,
jsou v naší zemi tak možná dvě a potýkají se s existenčními problémy. Ta
zbylá produkují spíše švadlenky.
Krejčí narozdíl od švadleny umí
kreslit vlastní střihy, ví jak tvarovat materiál žehličkou, vyzná se ve
složení látek a umí použít i materiály náročnější na zpracování, ušije i
složitější oděvy (plesové šaty, sako s ručně pikýrovanou vložkou, zimní
kabát, atp.). Dokáže ušít oděv podle obrázku s návrhem. Zlatým
standardem klasické krejčoviny také dříve bývalo to, že na lícové straně
výrobku nebylo vidět žádné strojové prošívání, což se v dnešní době už
toleruje, ale platí, že by šití správně mělo být jednou úhlednou řadou,
ideálně s jedním navazováním (při styku začátku a konce), které má být
umístěno tak, aby nebylo moc patrné.
Naproti tomu švadlenka
používá spíše hotové střihy z Burdy nebo jednodušší konstrukce. V její
práci bude znatelný rozdíl v použitém materiálu, začištění okrajů,
způsobu tužení, atp. Sako ušije spíše vlizelínové, podobné, jako
seženete v konfekci. Na úrovni švadlen často šijí i absolventi
středoškolských oborů, protože ty nejsou zaměřeny na krejčovskou práci,
ale spíše na návrhářství, apod.
Dnešní učni se často oprávněně
obávají o své uplatnění. Většina z nich jsou po škole podnikatelé a
záleží jen na jejich štěstí a umu, zda se dokáží řemeslem v dnešní době
uživit. Někteří pracují v krejčovských obchůdcích a dílnách, kde je
jich více pod dohledem nějakého mistra či mistrové. Často se zabývají
nejen zhotovováním nových, ale i opravami a přešíváním starých oděvů.
Dříve se ještě dalo vyučit pod hlavičkou určitého oděvního podniku,
třeba v OP Prostějov nebo v Šohaji. Ale zase se jednalo více méně o
průmyslovou výrobu. Uměli jste ušít to, co vyráběla daná firma, ale nic
moc jiného.
Na učební obor se dá navázat dvou nebo tříletou nadstavbou s maturitou. Ta už ale není zaměřena na řemeslo, ale na podnikání.
Střední a vyšší odborné školy
Středoškolské
čtyřleté obory s maturitou a tříletá pomaturitní studia na VOŠ jsou v
dnešní době zaměřeny spíše na oděvnictví, modelářství a návrhářství
oděvů. Sem tam se někde ještě objeví obor konstruktér střihů, apod. Na
střední škole se člověk sice naučí šít, ale nejedná se o klasickou
krejčovinu. Zde se neberou tolik do hloubky klasické krejčovské postupy,
ani není tolik praxe, jako na učilišti. Absolvent je více teoretik.
Buď technolog průmyslové výroby oděvů nebo módní návrhář. Zejména ten
druhý nezřídkakdy potřebuje ke své práci krejčího, který navržené modely
zhotoví.
Vysokoškolské obory
I vysoké školy nabízí
řadu oborů, které se více či méně dotýkají šití a výroby oděvů. Můžete
být fashion desingnér, restaurátor historických oděvů, technolog výroby
oděvů… Platí heslo: “čím vyšší škola, tím více teorie a méně praxe.”
Myslím si, že tyto školy jsou vhodné spíše pro někoho, kdo už má se
šitím nějakou zkušenost. Není výjimkou, že absolventi vysokých škol
chodí na stáže k vyučeným krejčím, aby se naučili aspoň trochu šít.
Někteří dokonce po dokončení VŠ jdou na učiliště, protože se potýkají s
nedostatkem řemeslníků, kteří by realizovali jejich návrhy.
Šička, střihač
Na
druhé straně jsou tady profese, které žádné speciální vzdělání
nepotřebují. Taková šička je pracovník v průmyslové výrobě. Většinou
šije jeden konkrétní výrobek stále dokola a nic jiného ušít neumí,
popřípadě jen stále dokola opakuje jeden naučený úkon - např. vyšívá
knoflíkové dírky, apod. Nejde jí ani tak o kvalitu jako o rychlost.
V
průmyslové výrobě je to většinou tak, že na začátku firemní návrhář
vymyslí kolekci pro určitou sezónu, konstruktér narýsuje střihy tak, aby
se daly použít pro více typů postav,střihači je nastříhají v několika
konfekčních velikostech a šičky už je dostanou nastříhané s postupem od
technologa.
Takto vzniká většina oděvů, které dnes kupujeme a
nosíme. Nezanedbatelné množství oblečení navíc pochází z asijských zemí,
kde je s minimálními náklady šijí ti nejchudší lidé a mnohdy dokonce i
děti.
Samouci
Zatímco dříve bylo díky nedostatku
zboží v obchodech docela běžné, že se řada oděvů zhotovovala podomácku,
po pádu bývalého režimu došlo trochu k úpadku zájmu o šití. V poslední
době mám však pocit, že nastává v tomto směru určitá renesance. Je to
zatím patrné spíše v zahraničí, kde je v módě doma vytvářet výrobky, o
jejichž kvalitě a preciznosti vypracování se nám ani nesnilo, ale i v ČR
se začínají množit různě zruční samouci. Někteří se učí vysloveně sami z
knih a časopisů, jiní navštěvují různé rekvalifikační nebo zájmové
kurzy a workshopy. Někteří si šijí pouze pro radost, jiní své výrobky
prodávají. Někdy se i oděvy od samouků blíží vypracováním klasické
krejčovině, jindy naopak výrobce nemá dostatek sebekritiky a nabízí na
internetu naprostý kýč za zcela neadekvátní cenu. Takoví lidé si na webu
Módní peklo vysloužili přezdívku tvořilky.
Co se týče
klientely krejčích a švadlenek, vždycky tu byly dvě takové rozporuplné
skupiny. Jednak lidé, kteří si dávali oblečení šít kvůli nedostatku - ať
už výběru modelů a velikostí v obchodech nebo peněz v kapse, a ti
druzí, kteří naopak chtějí ukázat, že na to mají a navštíví prestižní
módní domy s věhlasnými návrhářskými a krejčovskými značkami.
Zatímco
běžná švadlenka šije oblečení často i dosti pod cenou, u dobrého
krejčího se ceny mohou u některých kusů pohybovat i v řádu desítek
tisíc, a pak je tu něco, čemu se říká haute couture - vyšší krejčovina,
kde vznikají velmi nákladné, originální a na zpracování náročné kusy.
Zde už se práce pohybuje ve stovkách hodin na jedněch šatech a ceny mají
více než tři nuly.
Osobně dávám krejčím přednost u oblečení,
které je nadčasové a očekávám od něj, že ho budu nosit několik let.
Krejčí šije oblečení tak, aby hodně dlouho vydrželo, nechává ve švech
dostatek materiálu, aby se oděv dal povolit, pokud přiberete, není
problém, dát si poškozené oblečení opravit ke krejčímu, který ho ušil...
Z osobní zkušenosti mohu říct, že zimní kabát od krejčího vydrží více
než 15 let každoročního nošení a je stále jako nový. Některé zakázkové
kabáty vás i přežijí. O relativních výhodách zakázkového šití oproti
konfekci bych se ale rozepsat zase někdy příště.
Tady snad jen
ještě poznámku o tom, že jakost oděvu nemusí vždy odpovídat dosažené
úrovni vzdělání šijící osoby. Jako vždy všechno záleží na člověku, na
jeho nadšení pro věc, zájmu o obor, ochotě se učit a zdokonalovat. Někdo
bude celý život stále dokola opakovat stejné chyby, jiný ukáže na
každém novém výrobku další zlepšení.
Super článek. Ráda bych uměla šít, ale bohužel... Jako na stroji k sobě látku ušiju, v ruce si také jsem schopná něco vytvořit. Sukně pro mě není takový problém, ale s malou praxí se prodlužuje doba šití,že se mi to asi ani nevyplatí... Miluji historickou módu a mám i dobové střihy. Ušít si nějaké čtyřicítkové nebo padesátkové šaty... Bez šance.
OdpovědětVymazat