Aby nevzniklo nějaké nedorozumění, rozhodla jsem se sepsat
pár řádků o tom, jak si představuji kritiku. Ne každý ví, co se pod tímto pojmem
skrývá. Mnohdy se slovo kritika spojuje s haněním a shazováním něčeho nebo
někoho. To ale není pravda. Dobrá kritika má kritizovanému pomoci, aby si
uvědomil, co by měl na sobě a na svém díle zlepšit. Vytváří zpětnou vazbu pro kritizovaného.
Kdysi jsem byla na velmi zajímavé přednášce o tom, jak
správně kritizovat. Zapamatovala jsem si z ní pár důležitých rad, kterými
se dodnes snažím řídit. Tento stručný a jednoduchý návod mi velmi pomohl v komunikaci
s ostatními. Pokusím se proto předat ho i vám.
Předmět kritiky
Pravidlem číslo jedna je, že kritizovat máme to, co opravdu
vadí nám. Vyhýbáme se předsudkům a
přebírání názorů ostatních. Nestáváme se zprostředkovateli kritiky druhých (Př.
Víš, Irena říkala, že bys to mohl udělat lépe…).
Načasování
Kritizujeme nejlépe hned poté, co se situace hodná kritiky
odehrála. Popř. s odstupem ne delším než jeden den. Někdy je možná lepší
si kritiku pár hodin promyslet a vhodně zformulovat. Jednat zbrkle není moc
dobrý nápad. Nesmíme však čekat příliš dlouho. Potom se může stát, že dotyčný
už na vše dávno zapomněl a vůbec nechápe, za co je kritizován. Nikdy
nevytahujeme jako příklad situace z dávné minulosti. (Př. Posledně jsi
udělal to a to a dneska jsi to zopakoval.) Nerozpitváváme, co kde kdy kdo řekl
a udělal nebo neudělal. Zkrátka a dobře předmětem hovoru je pouze to, co se
stalo tady a teď.
Vhodné místo
Nejlépe je sdělit dotyčnému svůj názor mezi čtyřma očima. Chceme
mu přece pomoci a ne ho ponížit a zesměšnit před ostatními. Pokud kritizujeme
veřejně, neměli bychom zabíhat do ničeho osobního a dobře volit slova.
Volba slov
Ze zásady bychom se měli vyhýbat nadávkám a vulgarismům. Také
není na místě výsměch. Velmi důležité je nepoužívat zobecňující slova jako
vždycky, všichni, nikdy, nic, pořád, nikdo… (Př. Ty jsi byl vždycky takový. Všichni si to o tobě myslí. Nikdy
se ti nic nepodaří. Tak je to pořád. Nikdo tě nemá rád.)
Sendvič
Každá negativní kritika by měla obsahovat i nějakou
pochvalu. Z toho vyplývá, že kdo neumí chválit, nemůže ani kritizovat.
Výhodné je používat sendvičovou metodu. Sendvič jsou vlastně dva chleby, mezi
nimiž je zabalen obsah. Stejně dobře se dá zabalit i kritika. Nejdříve
vypíchněte a pochvalte, co se vám líbilo. Pak teprve řekněte, co vám vadí. Vhodné je navrhnout i nějaké řešení problému nebo nabídnout úvahu, jak kritizovanou
věc zlepšit. Nakonec kritizovaného zase pochvalte a nějakým způsobem pozbuďte,
aby byl motivován ve své práci pokračovat a zdokonalovat ji.
(Př. Na tvém
vystoupení se mi líbilo to a to. Tamto a ono bylo horší, ale mohl bys to
zlepšit tak a tak. Ale jinak to celkově bylo dobré a věřím, že tyhle drobnosti
zvládneš do příště zlepšit. Vždyť ty jsi šikovný.)
Tak to bylo z mé strany ke kritice asi vše. Jak jste
již asi pochopili, není to článek o odborné kritice, spíše o mezilidských vztazích
a ohleduplnosti. Skutečná kritika je posouzením nějakého tématu či díla, na
které je kritizující odborníkem. Druhým významem tohoto slova je jisté
zpochybnění nabízených informací (Př. To se mi nezdá z toho a toho
důvodu). Pro nás budiž kritika hodnocením toho, jak se nám daná věc líbí nebo
nelíbí, doplněním chybějícího a zlehčením přebývajícího.
Kritika jako taková může být konstruktivní nebo destruktivní. Ta
destruktivní hned na začátku působí negativně a nedává kritizované skutečnosti žádnou
budoucnost (Př. Je to úplně k ničemu. To se ti nepodaří. Nemá to smysl.).
Jejím opakem je kritika konstruktivní, kterou se tu celou dobu snažím popsat. Destruktivní
kritika může způsobit trvalé následky kritizovanému i kritizujícímu. Může mezi
nimi vyvolat rozepře a zničit jejich vztah. U konstruktivní kritiky je toto
riziko mnohem menší, proto ji preferuji.
PS: Pokud se vám nechce mé články hodnotit slovně, máme možnost je oznámkovat některou odpovědí z ankety, která je pod každým článkem. Těším se na feedback a všem za něj předem děkuji.
PS: Pokud se vám nechce mé články hodnotit slovně, máme možnost je oznámkovat některou odpovědí z ankety, která je pod každým článkem. Těším se na feedback a všem za něj předem děkuji.
Myšlenky čerpány z přednášky Michala Chytrého v Salesiánském centru 20.2.2007 (Téma: Efektivní kritika)
Doporučuji vložit do článku odkaz na tento velmi taktní návod ke kritice a přijímání kritiky. Sice je míněný pro autory a čtenáře povídek, ale je všeobecně platný.
OdpovědětVymazatVytříbené umění kritického komentáře, část první (jak kritiku psát) a druhá (jak kritiku přijímat):
http://sosaci.net/test/?q=node/26
http://sosaci.net/test/?q=node/27