Steamzine

Steamzine
Ezin českého steampunku

středa 7. března 2012

Kuřecí perkelt


Perkelt je maďarské jídlo velmi podobné tomu, co se v české kuchyni vaří pod názvem guláš. Málokdo ví, že původní maďarský guláš byl spíše hustou hovězí polévkou a často obsahoval mrkev a malé bílé knedlíčky zvané csipetke. Také se nikdy nezahušťoval moukou a byl zásadně podáván s bílým chlebem.
Mimo Maďarsko bývá gulášem myšleno jídlo z dušeného masa, které se podává s různými přílohami. Guláš v české kuchyni se dělá především z červeného masa, jako je vepřová plec nebo hovězí. Existují i různé modifikace tohoto jídla, jako je například segedínský guláš se zelím, bramborový nebo houbový guláš, apod.
Perkelt se u nás vaří spíš z bílého masa, králičího nebo kuřecího, může ale být i z masa hovězího nebo třeba rybího.
Nevím, nakolik se můj recept blíží původnímu maďarskému perkeltu, ale pod tímto názvem mi ho předala má maminka. Je docela jednoduchý a zvládnou ho i kuchaři začátečníci a lenoši, jako jsem já. Opět je to jedno z těch jídel, která se hodí zapít pivem.

Co budete potřebovat:

500g masa (dnes jsem zvolila kuřecí prsa)
Mletá červená paprika sladká nebo pálivá
Lžíce oleje
1-2 cibule
cca  0,5l vody
Spařená oloupaná rajčata nebo rajčatový protlak
Sůl
Nějaké koření na dochucení
Zakysaná smetana
Příloha (knedlík, těstoviny)

4 porce, doba přípravy 45 min.



Postup:

Krok 1: Nakrájejte maso a cibuli. Já jsem se rozhodla přidat ještě plátky česneku, které se do perkeltu vůbec nedávají, ale my je máme rádi. Zatímco u klasického guláše platí pravidlo:“ Kolik masa, tolik cibule“, u perkeltu stačí jedna až dvě střední cibule.

Krok 2: Rozehřejte v hrnci trochu oleje.


Krok 3: Na oleji smažte cibuli doměkka. (V mém případě spolu s česnekem).



Krok 4: Přidejte maso a míchejte dokud nezíská barvu. (Většina receptů na perkelt říká, že nejdřív se má cibule zaprášit červenou paprikou, a pak až se přidá voda nebo maso. Mně se osvědčil opačný postup.)



Krok 5: Přidejte mletou papriku a rychle zamíchejte, aby se jí maso obalilo. Nezdržujte se tím déle než pár vteřin, aby paprika nezhořkla.



Krok 6: Zalijte cca půl litrem vody.



Krok 7: Přidejte loupaná rajčata nebo rajčatový protlak.



Krok 8: Osolte a dochuťte. Já jsem použila z koření jen pepř. Někdy mě přítel nutí dát tam ještě půl kostky masoxu a kečup, ale přijde mi to zbytečné a nezdravé. Perkelt se na rozdíl od guláše nezahušťuje moukou.



Krok 9: Vařte, dokud maso nezměkne. U kuřecího bohatě stačí půl hodiny.



Krok 10: Podávejte s nějakou přílohou a se zakysanou smetanou.




Žádné komentáře:

Okomentovat