Opět jsem zahrabala ve svém archívu školních prací. Tahle je ještě z vyšší odborné školy. Nevím, jestli byla dobrá a jestli ji tehdy vůbec někdo četl. Když jsem chtěla po vyučující nějaké hodnocení, tak mi tehdy řekla, že jsem měla jako jediná velmi pěknou úpravu textu. Tak koho zajímá psychologie, může si počíst.
Psychologická
charakteristika osobnosti
Úvod
Ještě na začátku 20.století se psychologie soustřeďovala na
zkoumání nejjednodušších psychických jevů, zejména počitků, představ,
elementárních emocí, atd. Bylo to pochopitelné, neboť psychologie se teprve rozvíjela
a po vzoru příbuzných přírodovědných oborů se analyticky zaměřovala na
jednotlivé „prvky“. Později se začalo prosazovat pochopení toho, že jednotlivé
psychické procesy vychází z nějakého celku, že jsou to abstrakce vytržené
z celistvé skutečnosti. Poznatky o osobnosti patří mezi to nejdůležitější,
co psychologie může poskytnout výchovným pracovníkům. Psychologie osobnosti se
stala důležitou disciplínou a vytyčuje požadavek, aby všechny
psychologické vědy ve všech dílčích otázkách přihlížely k hledisku
osobnosti. Termínem osobnost můžeme označit jednotlivce nebo také skupinu lidí
s určitými společnými znaky (např. osobnost dospívajících; osobnost
mladistvým delikventů) nebo člověka vůbec.
Osobnost je individuální jednotou biologických,
psychologických a sociálních aspektů. Je utvářena ve vztazích mezi nimi a ve
společnosti a v nich se také projevuje. Osobnost je vždy projevuje jako celek.
Psychologie osobnosti usiluje o syntetický pohled na psychiku člověka jako
dynamického a vnitřně integrovaného systému cílené regulace vnitřních a
vnějších aktivit, který se rozvíjí, přetváří a realizuje jako nástroj a produkt
aktivní interakce daného jedince s konkrétními kontexty jeho životní existence.
Do pojmu osobnosti zahrnujeme biologické znaky (vzhled, věk, pohlaví…),
psychologické charakteristiky, vlastnosti a temperament.
Struktura osobnosti
Pro utváření osobnosti jsou důležité motivace, které jedince
podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal nebo nekonal. Člověk si uvědomuje
svou motivaci někdy více a někdy méně. Někdy si uvědomuje pouze vnější cíl, ne
však vnitřní motivy, které ho k němu vedou.
Při rozboru složitého celku
osobnosti můžeme rozlišit především schopnosti a rysy, temperament a
charakter.
Schopnosti
„Schopnostmi se v psychologii označují předpoklady,
rysy či vlastnosti, které člověku umožňují realizovat určité velmi obecné či
naopak specifické aktivity, činí ho vhodným k úspěšnému vykonávání
určitých kategorií či druhů činností, k určité kvalitě a úrovni řešení
situací či problémů, vyrovnávání se s určitými nároky, požadavky,
životními situacemi, prostředím.“ (Oldřich Mikšík)
Obecně můžeme vymezit schopnost jako psychickou vlastnost,
která se projevuje tím, že se člověk dokáže naučit určitým činnostem a
vykonávat je. Jde o individuálně psychologické zvláštnosti, které determinují
menší či větší snadnost (resp.i nemožnost) osvojovat si a uplatňovat
jednotlivé druhy cílesměrných struktur jednání (v procesu učení, práce a hry),
potenci člověka úspěšně se realizovat a dostát nárokům, kladeným na jeho
činnost.
Rozlišujeme několik druhů schopností, např.intelektové
(obecná inteligence, verbální schopnosti, numerické schopnosti, prostorová
představivost, atd.), senzomotorické, umělecké.
Se schopnostmi souvisí vlohy, inteligence, nadání, talent,
dovednosti a další předpoklady, které člověk potřebuje pro vykonávání různých
činností.
Vloha je biologicky vrozený předpoklad pro utváření
schopnosti. Podstatou vloh je skutečnost, že určité části nervové soustavy
mohou pracovat dokonaleji než druhé (nebo dokonaleji u jednoho člověka než u
druhého), že se v nich např. snáze a rychleji vytvářejí asociace, že
snášejí větší zatížení, vyznačují se vyššími kvalitami rozlišování podnětů
(resp.vyšší citlivostí vůči jejich působení) apod.
Nadání je soubor vloh, příznivých pro rozvoj
schopností člověka realizovat určité druhy činností na kvalitativně vyšší
úrovni než srovnatelná širší populace.Vyšším stupněm nadání je talent.
Mimořádně rozvinutý talent je označován jako genialita.
Psychologie rozlišuje mezi schopnostmi a dovednostmi. Dovednosti
jsou speciálnější než schopnosti. Zpravidla se několik dovedností vztahuje
k jedné schopnosti.
Kreativita (tvořivost) představuje přístup
k činnostem, který přináší nová, neotřelá a zajímavá řešení problému
v různých variantách.
Psychologové si už celá léta kladou otázku, co je to inteligence.
Už staří Řekové a Římané si byli velmi dobře vědomi toho, že mezi lidmi
existují objektivní intelektuální rozdíly. Stále vznikají nové teorie a metody
měření inteligence. Inteligenční kvocient (IQ) zavedl poprvé v r.1920
William Stern.
„Inteligence je všeobecná schopnost individua vědomě
orientovat vlastní myšlení na nové požadavky; je to všeobecná duchovní
schopnost přizpůsobit se novým životním úkolům a podmínkám.“ (William
Stern)
„Inteligence je vnitřně členitá a zároveň globální schopnost
individua účelně jednat, rozumně myslet a efektivně se vyrovnávat se svým
okolím.“ (David Wechsler)
„Inteligence je schopnost zpracovávat informace. Informacemi
je třeba chápat všechny dojmy, které člověk vnímá.“ (J.P.Guilford)
Rysy
Rys osobnosti je psychická vlastnost, která se projevuje
určitým způsobem jednání, chování a prožívání. Je to způsob příznačný pro
určitého člověka a relativně stálý v průběhu jeho života. Rysy odpovídají
tomu, co se laicky nazývá „povahové vlastnosti“. Zpravidla je tomu tak, že
několik výrazů označuje stejnou nebo téměř stejnou vlastnost (např.družný,
společenský, hovorný, sociabilní, přátelský). V psychologické terminologii
je potřeba výstižného charakterizování člověka, proto je potřeba menšího počtu
termínů, které jsou přesně vymezené a uspořádané do systému. V tom, které
rysy osobnosti jsou považovány za hlavní, se jednotlivé psychologické
literatury rozchází.
Pozornost se věnuje především těmto rysům:
-
Kladný a záporný vztah k lidem (afiliace,
hostilita, taktnost, sociální inteligence)
-
Introverze a extroverze (samotářství ´
družnost)
-
Dominance a submise (sklon vést ´
sklon podřizovat se)
-
Sebedůvěra a sebepodceňování se (pocit jistoty ´
pocit nejistoty)
-
Rozhodnost a nerozhodnost (jak rychle dokáže
člověk vyřešit konflikt motivů a překonat kolísání)
-
Vytrvalost
-
Sebeovládání
-
Stabilita a labilita osobnosti (odolnost ´
neuroticismus)
Rysů osobnosti je mnoho a není snadné se v nich
orientovat, proto je důležité třídění některých rysů do skupin. Takové skupiny
rysů jsou zejména temperament a charakter. Obou termínů se užívá už od
starověku k označení psychických zvláštností lidí.
Temperament
Temperament je soustava vlastností, které se projevují
způsobem reagování, chování a prožívání člověka, zejména způsobem vzniku a
průběhu citových procesů a jejich výrazu, tzn. jak často city vznikají, jak
jsou silné, jak rychle probíhají a střídají se a jak živě se projevují
navenek v citovém výrazu, tj. mimice, gestikulaci, v smíchu, pláči, apod.
Obecně převládá pohled na temperament jako na vrozenou
záležitost mající značný význam v dynamice chování. Vymezení temperamentu
ve vztahu k charakteristickým rozdílům mezi lidmi ve způsobech prožívání a
chování má svůj původ v antickém světě. Učení o čtyřech typech
temperamentových zvláštností vypracoval lékař Galenos (129 – 199 n.l.) podle
starších řeckých vzorů (např. Hippokrata). Slovo temperamentum v latině
znamená poměr. Jedná se o poměr čtyř šťáv v těle a jim odpovídajících
psychických vlastností. Podle převládající tekutiny Galenos rozlišuje čtyři
typy temperamentu. (viz. Tabulka)
Typy temperamentu
|
||
Převládající tekutina
|
Typ temperamentu |
Psychologická charakteristika osobnosti
|
Krev
(lat. Sanguis)
|
sangvinický
|
živý, pohyblivý, snaží se o časté střídání dojmů, rychle reaguje
na události, snadno se vyrovnává s nepříjemnostmi a nezdary
|
Hlen
(řec. Flegma)
|
flegmatický
|
pomalý, klidný, se stálými náladami a snahami
a s nevýraznými vnějšími projevy psychických stavů
|
Žluč
(řec. Cholé)
|
cholerický
|
rychlý, prudký, schopný věnovat se velmi náruživě aktivitám, přitom
nevyrovnaný se sklony k prudkým citovým vzplanutím a náhlým afektivním
změnám
|
Černá žluč
(řec. Melaina cholé)
|
melancholický
|
snadno zranitelný, se sklony hluboce prožívat i méně významné události,
přitom však chabě reagující na své okolí
|
Labilita
|
||||||||||
Introverze
|
MELANCHOLIK
|
CHOLERIK
|
Extroverze
|
|||||||
FLEGMATIK
|
SANGVINIK
|
|||||||||
Stabilita
|
||||||||||
Vlastnosti temperamentových typů |
||||||||||
Typ
|
Povahové vlastnosti
|
|||||||||
Obecně |
V činnostech
|
Ve vztazích
|
||||||||
Přednosti
|
Slabiny
|
Přednosti
|
Slabiny
|
Přednosti
|
Slabiny
|
|||||
Sangvinik |
Optimistický, živý, vnímavý, všímavý, přizpůsobivý, lehce se vyrovnává
s těžkostmi, iniciativní, podnikavý, pohotový, výřečný
|
Citově plytký, lehkomyslný, nerozvážný, přehnaně odvážný,
nesoustředěný, nestálý, sklon k rozptylování se
|
Aktivní, schopný vykonávat několik činností současně, pestré zájmy,
rychlé tempo činnosti, pružnost jednání, rozhodnost
|
Povrchní, nedůkladný, nestálý, rychle ochabující ve svém nadšení,
bezmyšlenkovitý
|
Komunikativní, sdílný, otevřený, schopný podřídit se, smířlivý,
společenský, družný, ukázněný, smělý, netrpí trémou
|
Ovlivnitelný, stále činný, málo sebekritický, spokojený sám se sebou,
teatrální
|
||||
Flegmatik
|
Vyrovnaný, klidný, chladnokrevný, trpělivý, rozvážný, neunáhluje se,
vytrvalý
|
Nedostatek vášně, lhostejný, suchopár, nevšímavý, nepružný, pomalý,
apatický či fanatický, pohodlný, váhavý, málo výřečný
|
Schopný vykonávat dlouhotrvající tělesné a duševní činnosti,
vytrvalý, rovnoměrná výkonnost
|
Nedostatek pracovního nadšení, málo aktivní, stereotypní, šablonovitá
pomalá činnost, sklon zanedbávat povinnosti
|
Samostatný, neovlivnitelný, snášenlivý, stálý, schopný podřídit se,
dobromyslný, přátelský, obliba ustáleného řádu, sebeovládání
|
Málo přizpůsobivý, uzavřený, málo sdílný, konservativní, obtížně se
zbavuje nevhodných vlastností a návyků
|
||||
Cholerik
|
Síla a hloubka citových prožitků a reakcí, vášnivý, oduševnělý,
živý, vnímavý, schopný volního vypětí, zásadový, citově zabarvené projevy
|
Explozivně hněvivý, mrzutý, snadno citově podrážděný, nerovnoměrně
prožívající, nespokojený, impulzivní
|
Velká práceschopnost, rychlé pracovní tempo a přechod k jiné
činnosti, agilní, iniciativní, podnikavý
|
Výbušný a prudký, netrpělivý, nerovnoměrná výkonnost závislá
na bezprostřední stimulaci, zaujetí
|
Jedná rychle, energicky, s výrazným úsilím uplatnit se ve skupině
|
Nesmiřitelný, vzdorovitý, nepoddajný, tvrdohlavý, panovačný,
agresivní, nestálý, nespravedlivý, urážlivý, neukázněný, neovladatelný
a neovládající se, nadržuje
|
||||
Melancholik
|
Citlivý, hluboké, stálé a vytrvalé city, hlubokomyslný, vážný
|
Příliš citlivý, malomyslný, pesimistický, tichý, trudomyslný, smutný,
stažený, skleslý, nevýrazný, roztržitý, úzkostný
|
Svědomitý, zodpovědný, cit pro povinnost, houževnatý, důkladný,
starostlivý
|
Pomalý, ztrnulé pohyby, nižší práceschopnost, neschopný
dlouhotrvajícího pracovního vypětí, unavitelný, nepružný pedant
|
Rovnoměrný, ukázněný, ustálené jednání, srdečný, oddaný, věrný
|
Nejistý, nedostatek odvahy, uzavřený, sklon vnořit se do sebe,
samotář, pocity méněcennosti, nepřizpůsobivý, nedůvěřivý, nesdílný, urážlivý,
citlivý
|
||||
V současné době se mluví o tom, že temperament závisí
na poměru různých hormonů v krvi. Pavlovova teorie říká, že temperament je
projevem vlastností centrálního nervstva, speciálně projevem typu vyšší nervové
činnosti (nervová soustava a endokrinní žlázy, které produkují hormony, jsou ve
vzájemném působení, přitom nervová soustava má řídící úlohu).
Typ vyšší nervové soustavy je soubor základních vlastností
centrálního nervstva, popř. základních procesů centrální excitace a inhibice.
Těmito vlastnostmi jsou síla, vzájemná vyrovnanost a pohyblivost základních
nervových procesů. Síla je vymezena tím, na jak silné podněty dokáží korové
buňky přiměřeně reagovat. Vyrovnanost se posuzuje podle toho, nakolik je u daného
jedince silný útlum, nakolik dokáže vyvážit excitaci. Pohyblivost se projevuje
v tom, jak snadno a rychle se v korových buňkách dokáže vystřídat
excitace s inhibicí nebo naopak.
Podle těchto vlastností se rozlišují typy a přiřazují se
k nim klasická označení temperamentů. (viz. Tabulka)
Vlastnosti nervových
procesů
|
Síla
|
Vyrovnanost
|
Pohyblivost
|
Typ vyšší nervové činnosti |
Silný
|
Vyrovnaný
|
Živý (sangvinik)
|
Inertní (flegmatik)
|
|||
Nevyrovnaný
(cholerik)
|
|||
Slabý
(melancholik)
|
Konstitučně typologické přístupy k temperamentu
Koncepce, které ztotožňují psychiku osobnosti s jejími
temperamentovými vlastnostmi, zakládají výklad individuálních zvláštností a
projevů subjektu (osobnosti) zcela jednoznačně na zvláštnostech jeho biologické
organizace. Na těsném spojení vlastností osobnosti s biologickou
organizací jedince se zakládá proud konstitučních (bio-psychických,
morfologických) koncepcí. Jsou to např.:
Fyziognomika
Myšlenka: Na osobnostní vlastnosti a znaky lze usuzovat z vnějšího vzhledu
člověka, především z výrazu jeho obličeje.
Představitelé: S tímto názorem se setkáváme již u
Aristotela. V 18.stol. se výrazným představitelem stal J.K.Lavater.
C.Lombroso na tomto základě publikoval typologii tělesných znaků zločineckých
typů osobnosti.
Frenologie
Myšlenka: Učení vychází z neadekvátní interpretace
„jednoty těla a ducha“ do úsilí lokalizovat v mozku jednotky, do nichž
jsou uloženy vlastnosti osobnosti.
Představitelé: Na přelomu 18.stol. F.J.Gall
Konstituční
typologie temperamentu
Myšlenka: Učení vychází především ze tří základních typů
tělesné stavby (tj.konstituce) – štíhlé, střední a široké – a k nim se
vztahují temperamentové rysy osobnosti. Kořeny lze hledat již ve starověké
Indii (typy: gazely, laně a slonice).
Na rozdíl od fyziognomiky a frenologie nebyla konstituční
typologie temperamentu odsouzena k nezdaru a dodnes se rozvíjí.
Představitelé: Ernst Kretschmer (Na základě deskriptivního
zpracování psychiatrických případů vymezuje tři vyhraněné a jeden nevyhraněný
tělesný typ a s nimi spojuje typy temperamentu.), W.H. Sheldon (Za
základní zdroj rozdílné tělesné konstituce uvažuje rozdílné relace ve vývoji
zárodečných blan, z nichž se vyvíjí tkáně a orgány. Relacemi je podmíněna
tělesná stavba i temperamentové charakteristiky osobnosti.)
Charakter
Termín charakter byl dříve užíván v širokém smyslu
k označení souhrnu všech povahových vlastností a rysů osobnosti. V
psychologii je tímto slovem označována soustava vlastností (rysů), které mají
morální význam. Charakter v řečtině znamená svéráz, popř.“zobrazení
vyražené na kovu“, „význačný znak, podle kterého je možno rozeznat předmět“.
Charakter se projevuje v různých vztazích jedince
k důležitým životním skutečnostem. Jsou to zejména:
-
Vztahy člověka k lidem a ke společnosti,
k rodině, k přátelům, spolupracovníkům, nadřízeným,
k národu…(smysl pro spolupráci, taktnost, agresivita, individualismus…)
-
Vztahy člověka k sobě samému a
k vlastnímu životu (sebedůvěra, nejistota, sebepodceňování,
sebepřeceňování, úroveň aspirací…)
-
Vztahy člověka k životním překážkám a
obtížím (vůle, rozhodnost, vytrvalost, sebeovládání…)
-
Vztahy člověka k prostředí a
k přírodě (láska, úcta, lhostejnost…)
Charakterové vlastnosti se formují hlavně výchovou.
V charakteru rozlišujeme upevněné motivy, návyky, volní vlastnosti a
intelektové aspekty. V praxi a ve výzkumech se setkáváme s celkovým
posouzením charakteru ve formulaci zralý – nezralý charakter. Zralý charakter
shrnuje pozitivní, společensky hodnotné formy vztahů k lidem, práci,
k sobě samému,atd. Nezralý charakter shrnuje formy negativní a je
příznačný pro nevyspělého jedince.
K označení nejvyššího autoregulačního momentu
v osobnosti se užívá termín svědomí. Je to důležitý subsystém, který
zahrnuje různé aspekty charakteru (intelektové i volní, motivační, atd.) a
těsně souvisí s celkovou zralostí charakteru.
Motivace
Motivace (z lat. movere – hýbati, pohybovati) znamená souhrn
hybných činitelů v činnostech, v učení a v osobnosti. Motivace
zahrnuje jednak vnější pobídky a cíle, jednak vnitřní motivy. Vnější a vnitřní
motivy jsou vzájemně spjaty. Pobídka zvenčí podněcuje nebo oslabuje vnitřní
motiv. Člověka může vést k určitému jednání současně několik motivů.
V psychologii rozlišujeme jednotlivé dílčí potřeby,
cíle, zájmy a jiné motivy. Základní termín pro označení jednotlivých motivů je
potřeba. Potřeba je vlastnost, vymezená specifickým vztahem jedince
k prostředí, závislostí jedince na určitém druhu životních podmínek;
projevuje se vyhledáváním těchto podmínek a prožíváním jednak stavu jejich
nedostatku, jednak stavu nasycení, popřípadě střídáním těchto stavů. Potřeba je
vlastnost s aspekty biologickými, u člověka též psychologickými a
sociologickými.
Potřeby v psychologii dělíme do několika skupin. Jsou
to zejména: elementární životní potřeby (fyziologické), potřeba sexuální,
potřeba jistoty, potřeby podnětů, změny a činnosti, potřeba sociálního styku,
potřeba výkonu, potřeby poznávací a estetické, potřeba uskutečňovat
v životě určitý záměr nebo cíl.
Dříve se uplatňoval názor,že biologické potřeby jsou silné,
kdežto ostatní nemají takovou působivost. Dnes se od tohoto názoru upouští.
Člověk může prožívat velké utrpení při ohrožení kterékoliv potřeby. Někdy
se potřeby dělí na biologické a společenské nebo též na primární a sekundární,
nižší a vyšší. Toto rozlišení je ale relativní.
Vedle označení potřeba se k označení motivů používá
ještě dalších termínů, zejména: zájmy a záliby (získané motivy, ve kterých
je zdůrazněn vztah jedince k určitému druhu činností), návyky ; emoce
(citové procesy i déletrvající vztahy); odměna a trest, zpevnění čili
posilování (motivační momenty při učení); perspektivy (cíle činnosti); hodnoty;
postoje. Základními termíny jsou potřeba a cíl; ostatní termíny vztahujeme
k nim.
Závěr
Na stránkách této práce se objevuje spousta termínů, které
známe i z běžného života, avšak používáme je v trochu jiném
významu, než jak je definuje psychologie. Slovo osobnost často užíváme jako
označení významného člověka, který v životě něčeho dosáhl.
V psychologii osobnostmi nejsou jen slavní spisovatelé, vědci, politici či
jiné celebrity, které vídáme na televizních obrazovkách a o kterých čteme
v novinách, osobností je každý člověk, a to osobností jedinečnou a
neopakovatelnou. Slovo charakter často slyšíme v souvislosti
s člověkem, který má pevnou, poctivou, vyhraněnou povahu nebo tento termín
používáme pro vyhraněný povahový typ postav v divadelních hrách.
V psychologii charakter znamená souhrn psychických vlastností
tvořících lidskou osobnost a určující
její chování. O tom, kdo se vyznačuje živou povahou, říkáme, že má temperament.
Když se na to podíváme z hlediska psychologie, zjistíme, že máme
temperament vlastně všichni, protože je to v podstatě souhrn citových
a volních znaků lidské povahy určujících chování a reakci člověka na
vnější podněty.
Každý člověk je trochu jiný. Někdo je uzavřený a citlivý,
někdo naopak společenský. Někdo je nepolepšitelný vztekloun, jinému je všechno
jedno. S některými vlastnostmi se už rodíme, jiné postupně získáváme během
života. Na formování naší osobnosti se podílí výchovou a učením ze začátku
hlavně naše rodina a později také škola a zájmové činnosti. Rodina a škola
mohou hodně ovlivnit naše budoucí volby. Naše osobnost se utváří ve společnosti
a v mezilidských vztazích. Pokud je člověku od malička upírána
společnost, nemůže vzniknout zdravá lidská osobnost.
U člověka rozlišujeme dva druhy chování: sociální a
animální. Je známo, že ve společnosti se často chováme trochu jinak než
v soukromí. Někdy se zvířecí rysy mohou u člověka objevit při porušení
jeho duševní rovnováhy. Může se objevit i tzv.afekt. Je to silný projev citů,
který není dobré potlačovat. Dříve afekt sloužil k zachování života,
k obraně či k útěku.
Charakterizovat lidskou osobnost je těžký úkol. Řada
psychologů se liší ve svých názorech na jednotlivé složky osobnosti. Vznikají
stále nové psychologické teorie a stále nové definice jednotlivých vlastností
osobnosti. Ve své práci jsem se pokusila velmi stručně shrnout obecné
psychologické poznatky o osobnosti člověka.
Použité prameny
-
Psychologie pro učitele, Doc. Dr. Jan Čáp, CSc.,
Státní pedagogické nakladatelství, n.p., 1.vydání, Praha r.1980
-
Psychologická charakteristika osobnosti, Prof.
PhDr. Oldřich Mikšík, DrSc., Univerzita Karlova v Praze, 1.vydání,
Praha r.2001
-
Chování, subjekt, psychika, Emil Holas,
Academia, 1.vydání, Praha r.1971
-
Testy inteligence, Horst H.Siewert,
z německého originálu přeložil Rudolf Řežábek, Ikar Praha, spol.
s.r.o., 1.vydání, Praha r.1996
-
Zajímavá psychologie, Konstantin Konstantinovič
Platonov, z ruského originálu přeložil Dr.Jaroslav Kohoutek, PRÁCE,
1.vydání, Praha r.1970
-
Poznej sám sebe, Anatolij Ruchmanov,
z ruského originálu přeložila Hana Vavrinčíková, Mladá fronta, 1.vydání,
Praha r.1986
-
Výraz emocí u člověka a u zvířat, Charles
Darwin, z anglického originálu přeložili prof. Dr. Josef Král a prof.
Dr. Václav Příhoda, Nakladatelství Československé akademie věd, 1.vydání, Praha
r.1964
-
Testy osobnosti 2, PhDr. Tomáš Novák, Grada
Publishing, a.s., 1.vydání, Praha r.2005
-
www.psychousek.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat