Steamzine

Steamzine
Ezin českého steampunku

sobota 19. března 2022

Šestinedělí v proměnách doby

Období prvních 6-8 týdnů po porodu nebo u nekojících žen v podstatě období do objevení první menstruace je časem poměrně dramatických změn probíhajících v organismu novopečené matky. Šestinedělka i novorozenec jsou velmi zranitelní, sžívají se spolu a učí se na sebe reagovat. Šestinedělí je od nepaměti provázeno řadou pověr a magických rituálů. Pokusím se vám je přiblížit z pohledu historie, tradice, náboženství i numerologie. Nakonec poskytnu pár, snad pro někoho užitečných, informací o šestinedělí v dnešní době.

 

Co je to šestinedělí?

 

Šestinedělí (puerperium) je období šesti týdnů po ukončení těhotenství, které začíná porozením novorozence. Dělí se na šestinedělí časné, což je prvních 7 dní po porodu, a šestinedělí pozdní, které končí 42. dnem po porodu. Pokud šestinedělí proběhne bez komplikací, nazývá se šestinedělím pravidelným, pokud nastanou komplikace (např.infekce, zvýšené krvácení, komplikované hojení porodních poranění, aj.), mluvíme o šestinedělí nepravidelném.
Ženě nacházející se v šestinědělí se říká šestinědělka, nedělka, omladnice nebo koutnice.
Šestinedělí je důležité období nejen z hlediska změn v těle matky a dítěte, ale i z hlediska rizika různých zdravotních komplikací.
Péče o šestidělky má v různých kulturách napříč světem stejné základní prvky. Patří mezi ně zejména izolace, odpočinek na lůžku, kvalitní strava, teplo a klid.
 

Pár zajímavostí z historie 

 

K lepšímu pochopení tradic a pověr týkajících se šestinedělí je nutno ohlédnout se do minulosti a zamyslet se nad tím, jak dříve pomoc těhotným a rodícím ženám vypadala. Předmětem tohoto článku rozhodně není líčit celou historii vývoje babictví a porodnictví, pouze vypíchnout některé zajímavé momenty, které se šestinedělím přímo či okrajově souvisí a přináší vysvětlení některých jevů, které na nás v dnešní době mohou působit poněkud bizarním dojmem. (O historii porodnictví zde již byl jeden text zveřejněn pod názvem Z historie porodnictví.)
Od nepaměti byly děje spojené s rozmnožováním a zejména jejich komplikace všímány nejen ženami samotnými, ale i jejich okolím. Od nahodilých a povrchních pozorování se postupně přecházelo k systematickému zkoumání a snahám o vysvětlení jednotlivých dějů. Během reálné praxe však často docházelo k mnoha dramatům a tragédiím, proto vznikaly i magické úkony zaměřené na prevenci neblahých příhod.
Již v pravěku existoval kult mateřství, který se týkal plodnosti samé, schopnosti otěhotnět a donosit plod, přežití porodu, porodu zdravého, především mužského potomka a schopnosti kojit. Nic z toho nebylo samozřejmostí, proto byla vzývána božstva a prováděny rituály, které měly toto zajistit.
Například v Egyptě kolem r. 1600 př.n.l. byla uctívána bohyně Hathor jako ochránkyně zdraví rodiček, porodu, doby poporodní a kojení. Na ochraně poporodního období a kojení se podílely také bohyně Taut (Thoeris, Taweret) a Eset (Isis).
Pomoc při porodu poskytovaly od nepaměti starší zkušené ženy. Později se z této činnosti stalo povolání (babictví), které se mezi ženami předávalo z generace na generaci. Zmínky o existenci babictví jsou doloženy už v Písmu (Genesis 25:17, Genesis 38:28). Řadu poznatků o těhotenství, porodních komplikacích, pohybech plodu, dvojčatech, hygienických předpisech za menstruace a šestinedělí obsahuje Starý zákon a Talmud. Židovským mužům se nedoporučovalo pohlavně se stýkat se ženou v šestinedělí, protože toto období bylo považováno za nečisté. Najdeme o tom zmínky i v Bibli, např.v Třetí knize Mojžíšově. Život matky měl v této době větší cenu než život dítěte, což se prakticky projevilo zmenšujícími výkony na plodu.
Ve středověku u Židů vystupuje démon Lilith. V knize Genesis v kapitole 1:27 se píše, že Bůh stvořil člověka, muže a ženu, k obrazu svému. Ale až v kapitole 2.21 Bůh stvořil ženu jménem Eva. Z toho kabalisté usoudili, že prvá žena Adama byla Lilith, se kterou nemohl mít děti. Údajně kradla a zabíjela novorozence. Židovské ženy byly proti Lilith vybaveny amulety.
Porodník Jean Astruc (1684-1766) byl toho názoru, že Adam a Eva jakožto první lidé neměli pupek. Řešil také otázku, zda Adam u porodu prvního syna Kaina pupečník překousl nebo přeřízl, podvázal ihned nebo až po odpadnutí. Zřejmě mu Bůh poradil, co má dělat.
Ve starém Řecku se na rozvoji porodnictví podílel Hippokrates, a dále Aristoteles, Epicharmos, Kleophanes, Demokritos, a jiní. Řecké učení přetrvávalo ještě v 18.století. Porodním bábám se říkalo omphalotomei a byly to vlivné osoby, které sloužily i jako dohazovačky a uměly i provádět potraty. I v Řecku bylo zapovězeno stýkat se v šestinedělí se ženami.
Ve starém Římě byl nejznámnější osobností porodnictví Soranos z Efesu. Porodní báby, obstetrix, byly podceňovány. Soranos se zabýval i péčí o ženu po porodu a technikou kojení, péčí o novorozence a případným výběrem kojné. Při zánětu prsu se chirurgicky vypouštěl hnis a následně se zastavovala laktace.
Galenos z Pergamu za počátek nástupu porodu považuje hladovění dítěte nebo jeho zralost. Za choroby v šestinědělí považuje poruchu vyprazdňování očistků (lochií), které rozlišuje na žlučovité (z černé žluči), rezavé a hlenové. Po retenci očistků popisuje zkažení šťáv (kakochymia). Zmiňuje i horečku v šestinědělí. Nedělkám doporučuje klid, stravitelnou výživu, zákaz koitu, vyvarovat se projímadel a pouštění žilou. Za nejlepší výživu dítěte považuje kojení, kdy mléko má substance tekuté, sýrovité a tukové.
V Japonsku byla nedělka celých šest týdnů stahována bandáží okolo boků, aby se jí zavinula děloha.
V Salermu r. 1059 pracovala lékařka Trota (Trotula), která sepsala dílo O ženském utrpení před, při a po porodu.
V dalším období byl určitý úpadek porodnictví. Vykonávaly jej nevzdělané porodní báby. Bylo to spojeno i s tím, že v představách teologů byla žena nástrojem ďábla a v šestinedělí tvorem nečistým. V kritických momentech byl k porodu volán ranhojič, bradýř nebo chirurg, ale většinou již bylo pozdě a zákrok nebyl úspěšný.
I přes uctvívání Bohorodičky a různých světic byly reálné rodičky ve druhořadém postavení. Ve Francii byl dlouhou dobu odpírán křesťanský pohřeb ženám, které zemřely při porodu. Skoncovalo s tím až konzílium v Rouenu r.1074.
Husovi současníci Křišťán z Prachatic a Zikmund Albík z Uničova sepsali rady týkající se životosprávy.
Oddělení pro rodičky a šestinedělky byla při městských nemocnicích zřizována od 14. století. V Norimberku r. 1339, v Paříži r. 1378.
Císařské řezy se dříve prováděly jen na mrtvých ženách. První sekci na živé ženě provedl zvěroklestič Jakub Nufer v r. 1500 v Thurgau a údajně byl úspěšný. Další dokumentovaný císařský řez byl proveden 21.4.1610 Jeremiášem Trautmannem ve Wittenbergu. Tehdy se nesešila děloha, ale pouze kůže. Za krátkou dobu se operační rána rozevřela a děloha byla pokryta hnisavým povlakem, který se postupně odloučil a rána se vyčistila. Když bylo nedělce po několika týdnech povoleno vstát, náhle zemřela – zřejmě na plicní embolii.
První nařízení o povinném školení žen pomáhajících při porodech bylo vydáno v roce 1452 v Řezně. V 16. století vzniklo i několik učebnic pro porodní báby. První škola pro porodní báby vznikla v roce 1589 v Mnichově.
Při komplikacích byly k porodům porodními bábami voláni chirurgové, jejichž činnost se omezovala na záchranu života rodičky použítím tzv.zmenšujících operací, tedy rozkrájení a vybavení plodu. Vzhledem k častému výskytu křivice a kostních forem tuberkulózy nebyla o takové nesnáze nouze.
V roce 1630 vznikl v Paříži tzv. Hôtel-Dieu, kde později pracoval François Mauriceau, jeden z průkopníků porodnictví. Zde se rodila porodnická věda. Upouštělo se od zmenšujících operací (dekapitace, embryotomie) a začaly být prováděny obraty a extrakce. Vznikaly také první modely porodnických kleští.
V roce 1655 vyobrazuje Johann Schultes ve své knize nástroje na odsávání mléka a amputaci prsů, poševní zrcadla a nástroje k císařskému řezu.
V r. 1700 byly v Amsterodamu zavedeny povinné zkoušky pro porodní báby. U nás se na reformě zdravotnictví a lékařského školství zasloužil r. 1753 Van Swieten, osobní lékař Marie Terezie a žák holandského lékaře Boerhaaveho. Od roku 1775 nesměly nevyučené a nezkoušené porodní báby praktikovat. Roku 1786 byl zaveden úřad pro krajské porodní báby. Kontroloval, aby se báby vzdělávaly na kurzech ukončených zkouškou v Praze. Od roku 1794 se musely zůčastňovat i pitev ženských těl. Prvním přednášejícím byl profesor Franciscus Dutoy.
V r. 1804 začaly být porodní babičky vzdělávány v kurzech na univerzitě nebo lyceu. Po teoretické přípravě následovalo dvouměsíční praktické vyučování v porodnici v Praze. Jako primář U Apolináře působil A. Jungmann, který vydal několik učebnic pro porodní báby. Na vzdělávání porodních bab se podíleli i prof. V. Rubeška a prof. K. Pawlík.
V polovině 19. století vznikaly i knihy o těhotenství a šestinedělí určené matkám.
V r. 1897 byly publikovány Služební předpisy pro porodní báby, vydané c. k. Ministeria věcí vnitrných. Pojednávaly o nutném vybavení porodních babiček nástroji, o osobní čistotě a dezinfekci, o vedení dokumentace, o ošetření novorozence i rodičky, ale i o tom, jak se chovat. Porodní báby například nesměly pít alkohol.
V r. 1928 byl název porodní bába nahrazen názvem porodní asistentka.
Nejdůležitější osobností v historii šestinedělí byl I.P.Semmelweis (1818-1865), který zjistil, že infekce, která vyvolává horečku omladnic, se přenáší na rukou zdravotnického personálu a ustanovil hygienické postupy, které měly epidemii v nemocnicích zamezit. Po povinné dezinfekci rukou chlorovým vápnem v r. 1848 významně klesla úmrtnost na horečku omladnic. Přestože výsledky byly jednoznačné, měl Semmelweis řadu odpůrců a profylaktická opatření, která navrhl, se ujala až mnohem později.
Další zajímavostí je, že první inkubátor byl sestaven v r. 1835 jako dvouplášťová železná vana naplněná vodou a nazývána Ruehlova kolébka. Na vylepšení inkubátoru má zásluhu doktor Tarnier.

 

V lidové tradici

 

Plánovaná bezdětnost byla v minulosti naprosto nepřípustná. Těhotenství a mateřství bylo chápáno jako nejvýznamnější naplnění ženina života. Úkolem muže bylo oplodnit ženu. Vše ostatní okolo těhotěnství, porodu, šestinedělí a péče o děti už bylo v rukou žen.
Situaci charakterizují i lidové názvy pro těhotenství: „je v požehnaném stavu“, „je v naději“, „bude chovat“, „chodí s outěžkem“, „je samodruhá“, „chystá se do kouta“, „čeká se“ nebo u nesezdaných „sukýnky se jí krátí“.
V lidové tradici se provádí řada rituálů, které mají zajistit plodnost a reprodukci. Nejvíce je to patrné v masopustních zvycích, ale různé plodnostní rituály se objevují prakticky v průběhu celého roku. Neplodnost byla považována trest boží. Pokud zůstalo manželství nenaplněno, měl muž právo ženu opustit a najít si jinou. S mužskou neplodností se nepočítalo. Vždy se za nemožnost počít děťátko dávala vina ženě.
Dětská úmrtnost byla v minulosti obrovská. Populační ztráty byly nahrazovány opakovanými porody mnohorodiček. Bylo běžné porodit i více než deset dětí, z nichž se ani polovina nedožila dospělosti. Tyto extenzivní formy reprodukce přetrvávaly až do začátku 20. století.
Narození dítěte byla radostná událost spojená se zvyky vyjadřujícími radost a vděčnost za dar života.
Bylo zvykem, že manžel vyrobil ženě před narozením prvního dítěte kolébku. Pokud si na to netroufl, zadal práci truhláři. Kolébky bývaly i nádherně malované ptáčky, srdíčky, květy, apod. Využily ji potom i všechny následující děti v rodině. Pokud se zachovala funkční, zůstávala ve stavení pro potřeby dalšího hospodáře, což býval nejstarší syn, který převzal grunt po otci. Pokud na kolébku nebylo, byla v domácnosti aspoň konouška či hejčadlo, tedy hrubá plachta uvázaná za čtyři cípy provazy ke stropu. Kdo šel kolem, ten dítě pohoupal. Kolébka se přepásala povijanem nebo tkaným popruhem, aby z ní dítě nevypadlo.
Starší zkušené ženy „báby babicí“ pomáhaly rodičce při porodu. Dělo se tak běžně v domácnosti rodičky. Lékař se k porodu volal výjimečně, většinou když rodící ženě šlo o život. Stejné ženy často vykonávaly i profesi andělíčkářek a pomáhaly ženám zbavovat se nechtěného těhotenství, což často končilo zároveň i úmrtím těhotné ženy. Za vlády Marie Terezie r. 1760 byly uzákoněny povinné odborné zkoušky žen, které pomáhaly při porodu.
Dlouho se tradovalo, že plody narozené předčasně v sedmém měsíci mají lepší prognózu než plody narozené v osmém měsíci. Byla také představa o jiném časovém vývoji hochů než děvčat.
Různé lidové pověry platily i o době porodu, například proti pomalu postupujícímu porodu pomáhalo otevírání šuplíků a rozvazování uzlů, vkládání motliteb pod polštář (zejména modlitba Sedm svatých a nebeských zámků), opásání rodičky a podobně. Patronkou těhotných žen a šťastného porodu byla Panna Maria Karlovská. Všeobecně byla patronkou těhotných svatá Markéta.
Hned po narození bába dítě vykoupala ve škopíčku, ve kterém byl vložený peníz, aby dítě bylo šťastné a bohaté, nebo jiné předměty, které měly dítěti přinést do budoucna něco dobrého. Chlapečka zabalila do zástěry, aby se líbil dívkám. Holčičku do mužské košile, aby se za ní chlapci otáčeli.
Novorozence bylo zvykem balit do peřinky s nataženýma nožičkama a připaženýma ručičkama, a peřinka se ještě pevně přepásala povijanem. Věřilo se, že takto z dítěte vyroste rovný člověk. Na hlavičku se dával plátěný čepeček, aby dítěti neodstávala ouška.
Když bába dítě zavinula, položila jej na zem. Pokud muž dítě zvedl, přiznával se tím k otcovství. Bylo to také vyjádřením symboliky: „Ze země jsi na zem přišel.“ Později tento zvyk vymizel a bába podávala dítě otci přímo do náruče s napomenutím, aby je řádně vychoval ke cti a slávě boží.
Pokud se muž k otcovství neměl, donesly mu sousedky a kmotra rodičky kynuté pečivo ve tvaru zavinutého novorozenětě zvané rodeník nošenej. Pokud muž toto pečivo přijal, přiznal se tak k otcovství a přijal tím své povinnosti.
Podle dne narození se usuzovalo na budoucí vlastnosti dítěte. Šťastné děti se rodí v neděli, v máji, v březnu, v lichém měsíci, první den v měsíci. Nešťastné děti přichází na svět v pátek, kromě Velkého pátku o Velikonocích.
Za příznak štěstí či slávy byl považován tzv.čepec štěstěny (caput galeatum) neboli košilka, což je situace, kdy na hlavičce či tělíčku novorozence zůstane část plodových obalů, což je vzácné. Rómové věří, že tyto děti jsou obdařeny zvláštními schopnostmi jako je předvídání budoucnosti z ruky, apod. Porodní báby kousky plodových obalů z tělíčka novorozence zachycovaly na kousky papíru či látky. Věřilo se, že pak majitele ochrání před smrtí utonutím, zajistí vítězství v soudních sporech nebo umírajícím zmírní utrpení. Ještě vzácnější je narození v neporušeném plodovém obalu jako ve vajíčku.
Pokud se dítě narodilo nějak poznamenamé – oheň, rozštěp, deformace, aj., považovalo to okolí za znamení toho, že matka v těhotenství porušovala tradicí přikázané chování. Například plod ohrozila leknutím, pohledem na požár, krev, ošklivé věci, na mrtvého, na masky a maškary nebo na postiženého člověka.
Když se rodilo více chlapců, byla to předzvěst války.
Věřilo se, že o některé z prvních tří nocí po narození přichází k dítěti tři sudičky předpovědět jeho vlastnosti a osud. Rodiče proto po tři noci pokládali na stůl chléb a sůl jako pohoštění pro tyto staré ženy.
Kolébka s dítětem stála podél velké postele v rohu místnosti, kde spávali rodiče. Protože ve světnici často spávali i staří rodiče, čeleď, další děti, za silných mrazů třeba i koza nebo jiná zvířata, oddělovala se postel šestinedělky plachtou, aby měla soukromí.
Říkalo se, že nedělka slehla do kouta. Plachta zvaná koutnice zakrývala postel někdy i s kolébkou. Bývala bohatě vyšívaná, a to především červenou přízí, protože červená byla barvou ochrany proti zlé moci. Často se dvě části plachty spojovaly krajkovou nebo řídce tkanou vložkou, přes kterou mohla žena pozovovat dění ve světnici. Spoje bývaly řešeny příčně nebo svisle.
Pokud žena porodila v pozdním podzimu, kdy už skončily zemělské práce na poli a v sadech, mohla si v koutě odpočinout. Pokud ale rodila v létě, bylo často potřeba, aby už pár dnů po porodu pracovala venku.
Dobrým zvykem bylo, že sousedky, kmotry a příbuzné nosily ženě do kouta dary, zejména pokrmy a nápoje. Silná polévka z kohouta či slepice se širokými nudlemi, vařeným masem a droby se nosila ve speciálním hliněném džbánu zvaném koutník. Tradiční byla také pivní polévka se žloutky a medem nebo smetanová mandlová polévka.
Nosilo se také pečivo – kynuté bolestníky, bábovky, koutní koláče, trdelníky, smažené koblihy a boží milosti. Dalšími jídly byly kaše, maso, omáčky, apod. Na posilněnou se nosil sladký likér rosolka nebo červené víno, aby se nahradila ztracená krev. Bílé víno se nedoporučovalo, protože údajně rozčilovalo matku.
Jídla konzumovala celá rodina, protože žena byla před porodem a několik týdnů po něm považována za nečistou a nesměla tedy ani vařit. Také se věřilo, že bude-li žena po porodu péci cokoli z mouky, onemocní dítě moučnicí (kvasinková infekce v ústech).
V 19. století se ještě dlouho držely různé pověry spojené s rituály. Novorozenec i nedělka byli ohroženi zlými silami, především klekánicí. Nedělka nesměla opouštět kout v poledne, před východem slunce a po jeho západu. Dlouho se věřilo, že žena nesmí po porodu usnout, protože by ve spánku vykrvácela. Později se s touho pověrou skoncovalo a školená porodní bába naopak nesměla nedělku po dobu tří až čtyř hodin po porodu budit, pouze sledovala, zda nekrvácí.
V následujících dnech chodila porodní bába nedělku kontrolovat. Byla už určitá hygienická doporučení. Nedělka se musela vhodně oblékat. Byly jí doporučovány sedací koupele s heřmánkem nebo koupel z mateřídoušky, šalvěje a melasy. K zachycování očistků sloužily kusy sepraného plátna. Povolená břišní stěna se ovinovala pásem.
Místnost, kde byla nedělka, musela být vytopená a pravidelně větraná. Pokud byl cítit nepříjemný pach, pokropila se podlaha octem. V zimě se dávala nádobka s octem na kamna.
Porodní bába pečovala i o prsy. Omývala je ženě teplou vodou s mýdlem a bradavky otírala zředěným lihem, někdy červeným vínem, francovkou nebo karbolovou vodou. Přebytky mléka odsávala do speciálních sacích sklenic zakoupených v lékárně. Potřebovala-li matka laktaci zastavit, podvázala porodní bába prsy širokým pruhem látky.
Složitější situaci měly matky, které nebyly sezdány. To bylo dříve něco nepřípustného. Proto byla taková těhotenství často tajena a děti potom pohazovány. Aby se zabránilo infanticidě, vznikaly poblíž porodnic nálezince shromažďující nemanželské děti a matkám byla dána možnost pobývat do porodu v ústavu. Někde potom ještě zůstavaly nějakou dobu jako kojné. Ženy z vyšších společenských kruhů byly chovány v tajnosti a mohly rodit inkognito.
 

Křest 

 

Katolická církev podporovala možnost provádění císařských řezů na umírajících rodičkách, aby mohlo být dítě pokřtěno.
Porodní báby byly uschopněny při nebezpečí smrti plodu poskytnout i křest. Nekřtění lidé měli pramalou naději na posmrtnou spásu, protože Adamův hřích je dědičný pro celé lidstvo. Křest v nouzi bylo možno provést i u ne zcela porozeného dítěte. Stačilo polít svěcenou vodou za vyřčení správné formule například vyhřezlý pupečník.
Za standardní situace se dítě dávalo pokřtít v kostele za přítomnosti kmotra. Role kmotra byla v minulosti velmi důležitá a závazná. Kmotr se o dítě zajímal, radil mu, nosil o svátcích dary. Pokud dítě osiřelo, očekávalo se, že mu kmotři nahradí rodiče a vychovají ho.
O kmotrovství chodila žádat porodní bába. Za přijetí kmotrovství pak dostali kmotři od rodičů dítěte kynuté pečivo, tzv.radostník a láhev vína nebo kořalky. Také porodní bába byla obdarována za sjednání kmotrovství pečivem, kořalkou a penězi.
Jít někomu za kmotra bylo považováno za záruku budoucího štěstí, zejména byla-li to služba nemajetným rodičům. Odmítnutí kmotrovství se odsuzovalo jako neomluvitelný prohřešek proti vžitým mravům.
Prvním úkolem kmotra bylo záhy po porodu donést dítě do kostela ke křtu. Nesli ho pouze v doprovodu otce. Při obcházení oltáře dávali kmotři dítěti křestní dary (za povijan, do vínku, do peřinky) – zlatý peníz, medailonek, škapulíř, přívěsek, pro dívku náušničky, pro chlapce hodinky, později vkladní knížku nebo kočárek. Kmotr držel dítě při obřadu pokřtění a podepisoval za dítě záruky, něco jako smlouvu.
Dříve se křtilo ponořením do vody, později se to změnilo na pouhé pokropení hlavičky dítěte svěcenou vodou. Křest byl vlastně přijetím mezi obec věřících. Protože dříve byla významná novorezenecká úmrtnost, křtily se děti co nejdříve po narození, aby nezemřely nekřtěné.
I dítě mělo ke křtu slavnostní oděv, především honosný čepeček vyšívaný barevnou a často i zlatou přízí, zdobený krajkami, pentličkami a polodrahokamy. Na vrcholu byla přišita tzv.makovička, hustá kokardička z červených stužek, která měla dítě chránit. Dále dítě mělo batistovou košilku, vyšívaný kabátek a peřinku. Povijan býval vyšitý červenou přízí nebo vzorovaně tkaný na karetkách. Pořizovala se i křestní rouška, zdobená většinou s vyšitými písmeny IHS. Později se roušky půjčovaly v kostele. Křestní výbava se většinou v rodině dědila. Nemajetní si ji půjčovali.
Do peřinky se před křtem vkládal skrojek chleba jako ochrana proti psotníku (křeče vedoucí k úmrtí malých dětí). Chléb zde také symbolizoval, že dítě nebude trpět hlady, ani nebude lakotné k druhým.
Chléb chránil i nedělku. Dávala si krajíček chleba pod polštář. Když ho měnila za čerstvý, vždy ze starého kousek ulomila a snědla, aby jí neuškodila těžká strava.
Křtem dítě přijímalo jedno nebo více křestních jmen, z nichž jedno tradičně bývalo po kmotrovi. Po křtu kmotr dítě přinesl domů a předal je matce se slovy:“Odnesli jsme pohana, přinesli jsme křesťana.“ Pak bývala slavnostní hostina – kmotrovské hody, křtiny, trachta, trachtací. Někdy byla bezprostředně po křtu a příchozí přinesli do domácnosti nedělky fyzickou i naturální výpomoc. Pomohli s přípravou trachty, přinesli smetanu, máslo či putru (přepuštěné máslo), vejce, řecké víno, mandle, tvaroh, drůbež, apod. Nedělka v tomto případě zůstávala s novorozencem v koutě.
Někde se oslava přesouvala a překrývala s oslavou úvodu.
Od dob socialismu bývá křest nahrazován vítáním občánků, popř má dítě obojí – vítání i křest.

 

Úvod

 

Jedná se o církevní obřad, kdy matka po šestinědělí poprvé vchází do kostela a kněz žehná matce i dítěti a děkuje Bohu za nový život.
Rodička byla v době šestinedělí považována za nečistou. Po cca 40 dnech byla symbolicky očištěna a poprvé mohla s dítětem přijít na mši. Matka byla slavnostně oblečena a dítě bylo ustrojeno podobně jako ke křtu. Oba zahalovala speciální plachta - úvodnice. Byla sešita ze dvou pruhů jemného plátna, středový spoj lemován bohatou výšivkou a oba konce zdobeny bordurou a paličkovanou krajkou. Úvodnici většinou vyšívala kmotra pro svou kmotřenku jako svatební dar. Nevěsta ji měla při svatebním obřadu složenou do úzkého pásu a přehozenou přes záda a lokty. Staré ženy si často přály být pohřbené se svou úvodnicí.
Hostina úvodu byla určena pouze pro ženy. Kmotra sejmula koutní plachtu a všechny přítomné ženy jí otřela, aby zajistila jejich plodnost. Matka položila na stůl nádobu se svěcenou vodou, motlitební knížku a šaty. Položila na práh kancionál, překročila ho, zvedla a pak šla do kostela. Cestou sledovala, koho potká, jak hoří svíce na oltáři, jestli dítě pláče...a podle toho usuzovala na jeho zdraví, budoucí povolání a osud. Aby dítě brzo mluvilo, měla mu matka po svatém přijímání dýchnout do úst. Takových pověr, které měly zajistit ochranu matce i dítěti, bylo mnoho.
Obřad zrušil Druhý vatikánský koncil.

Matka pečovala o nemluvně, dokud kojila, což bylo většinou poměrně dlouho. Nedoporučovalo se kojit déle než rok, protože se věřilo, že déle kojené dítě zhloupne.Chudé ženy však neměly moc jiných možností, jak dítě nasytit, proto kojily i déle.
Mezi kojením se dítě uklidňovalo cumlem, což byl rozžvýkaný kousek chleba či koláče nebo lžička kaše zavázané do kousku čistého plátna. Cumel se dítěti přivazoval tkanicí k cípu košilky. V některých oblastech, zejména na Horňácku, bylo zvykem děti uklidňovat odvarem z makovic aplikovaným na cumel. Na jižní Moravě bylo také hojně rozšířeno nošení dětí v loktuši/travnici, protože bylo potřeba brát je s sebou při práci na poli.
Když se dítě odstavilo, přebírali starost o něj starší sourozenci. Děti rodičům dříve vykaly, a to i v dospělosti. Poslušnost a úcta dětí k rodičům byly povinností. Nebylo běžné oponovat nařízením či názoru otce.
Když se dítěti prořízl první zub, měl otec matce darovat nové šaty nebo aspoň látku na ně.
Do čtyř let se všechny děti oblékaly do kandúšku, což byly volné šaty košilového střihu. Později chlapci dostávali první kalhoty, které měly nesešitý rozkrok, aby mohli pohodlně konat potřebu. Říkalo se, že jim ještě kouká „mlíčena z kalhot“, čímž se myslel bílý cíp košilky vyčuhující z rozparku. Normální kalhoty chlapec dostal, když nastupoval do školy. Děti běžně pomáhaly dospělým. Chlapci pracovali na poli a v hospodářství, pásli dobytek a drůbež. Dívky se staraly o domácnost a mladší sourozence.
 

První svaté přijímání

 

První přijímání bylo významnou událostí v životě dětí. Šly k němu slavnostně oblečeny. Nejdříve vykonaly svatou zpověď, pak přijímaly tělo Páně v podobě oplatky (hostie). Dívky měly bílé šaty, věnečky na hlavě a v ruce ozdobenou svíci. Hoši vestičky, kabátky, někde i první dlouhé kalhoty. V některých oblastech se k výročním obřadům a rodinným oslavám chodilo do kostela ve svátečních krojích.
 

Biřmování (u protestantů konfirmace)

 

Jedná se o církevní obřad, svátost křesťanské dospělosti, který stvrzuje příslušnost mladého člověka k církvi. Konal se mezi sedmým a čtrnáctým rokem života. Mladí lidé šli do kostela v průvodu s hořícími svícemi. U obřadu asistovali jejich biřmovací kmotři. Při biřmování přijímali další křestní jméno a kněz jim pomazal čelo křižmem – směsí olivového oleje a balzámu.
Narozeniny ani jmeniny se dříve neslavily, jen se připomínal svátek světce, jehož jméno člen rodiny nesl, a to formou posvícení, hodů, poutí nebo mší. Nejednalo se o soukromou rodinnou oslavu.
 

Magické číslo 40

 

Šestinedělí je období 6-8 týdnů po porodu, kdy se odehrávají nejdramatičtější změny, co se týče návratu těla po porodu k normálním anatomickým poměrům, a taky spousta dalších bouřlivých dějů souvisejících s přeměnou ženy v matku, s kojením, produkcí hormonů, psychikou...

Když to převedeme do matematiky dnů, je průměrná délka šestinedělí cca 40 dnů.
Zajímavé také je, že těhotenství trvá cca 40 týdnů.

Věk okolo 40 let je považován za období, kdy je člověk na vrcholu svého života - fyzicky, psychicky, kariérně…Pak už jen ubývá svalové hmoty, kognitivních schopností, apod.
Podle židovského Talmudu je stáří 40 let věkem porozumění. Ve 40 letech člověk teprve dostává rozum.

Co mi přijde v souvislosti se šestinedělím trochu humorné, je, že římskými číslicemi se číslo 40 zapisuje jako XL.

Číslo 40 v Bibli symbolizuje čekání na nějakou změnu.
40 je číslo generací a označuje i časový úsek, který je důležitý pro přípravu na novou dobu.
V numerologii číslo 40 vyjadřuje úplnost.

Déšť potopy trval 40 dnů a nocí.
Když začala voda opadávat a objevily se první vrcholky hor, počkal Noe ještě čtyřicet dnů.

40 dnů pobýval Mojžíš na hoře Sinaj, než obdržel desky Desatera.

40 dnů pobýval Mojžíš na hoře, když připravoval druhé desky Desatera namísto rozbitých.

40 dnů strávili Mojžíšovi poslové („zvědové“) v zaslíbené zemi, než se vrátili s demotivující zprávou o síle obyvatelů.

Mojžíšův život je možné rozdělit na tři etapy, z nichž každá trvala 40 let.

40 let putoval lid izraelský pouští, než vstoupil do země zaslíbené,

David a Šalamoun vládli 40 let.
Davidovi bylo 40 let, když se stal králem.

Eliáš putuje 40 dní k hoře Choreb.

Město Ninive má 40 dnů, aby činilo pokání.

Nový Zákon také obsahuje číslo 40

40. den po narození Ježíše navštívila Marie jeruzalémský chrám, aby se podle tradice podrobila očistným obřadům v mikve a přinesla Bohu oběť za prvorozeného syna.

40 dní prodléval Ježíš před svým veřejným vystoupením v poušti. Po svém vzkříšení strávil ještě 40 dní se svými učedníky.
Památku 40 hodin, které strávil Ježíš v hrobce, světí katolická církev 40-hodinovou modlitbou.

Z toho pak vychází lidové zvyky:
40 dní trvá půst od Popeleční středy do Velikonoc.

Různá čísla v Bibli mají nejen číselný význam, ale i význam symbolický. Navíc se v Písmu nachází číselné hry – šifry, které mají další skrytý význam. Pro odhalování a zkoumání smyslu čísel v Písmu existuje metoda, která se nazývá gematrie.

Číslo 40 najdeme ale i v jiných kulturách.

V keltské svatyni Stonehenge je 40 pilířů rozestavených v kruhu, který má průměr 40 kroků.

Židé mají 40 dnů pokání od začátku měsíce elul do Jom kipur.

40 ran stanovuje Tóra jako limit pro trest bičování.

Islám:

Ve 40 letech měl Mohamed své první zjevení. 

Jestliže muslimové chtějí docílit zvláštního účinku, musí 40-krát opakovat modlitbu. 

Chce-li někdo vstoupit do některého islámského mystického řádu, musí se na vstup 40 dní připravovat modlitbami a půstem. 

A další souvislosti:

V turečtině 40 znamená "po celý život"

Ve středověku, byly lodi, na jejichž palubách byli cestující podezřelí z nákazy, dávány na 40 dní do karantény.

Číslo 40 se objevuje i v pohádkách. Např. Alibaba a čtyřicet loupežníků.

40° je teplota, která je stejná na stupnici Celsia i Fahrenheita.

40 let manželství je rubínová svatba.

A i bez nápovědy Wikipedie mě napadlo, že spousta tvrdých alkoholických nápojů obsahuje zhruba 40% alkoholu a při časté konzumaci, člověka hodně změní.

V medicíně se při nasazení léků působících na receptory v mozku (typicky antidepresiva) doporučuje vyčkat na efekt cca 40 dnů. Po jejich vysazení opět zhruba 40 dnů trvá, než jejich efekt pomine. Tzv. mozkové šestinedělí (viz.knihy Radkina Honzáka)

Číslo 40 v souvislosti se změnami můžeme pozorovat i ve svých životech a v historii. Co třeba bezmála 40 let totalitního režimu u nás?
 

Co se v těle odehrává během šestinědělí

 

Šestinedělí provází řada změn, které jsou patrné na jednotlivých orgánech. K celkovým změnám v organismu nedělky patří rychlý pokles hladin placentárních hormonů. Placentární laktogen zmizí z krevního oběhu během několika hodin, choriový gonadotropin během dvou až tří týdnů. Okolo sedmého dne po porodu významně klesne hladina estrogenů a progesteronu. Po odeznění vlivu placentárních hormonů se začne uvolňovat prolaktin a mléčná žláza začne produkovat mléko.
Po porodu mizí hypotonie a rozepětí ledvinných pánviček a močových cest. Močí se vylučuje přebytečné množství mezibuněčné tekutiny. Trávicí trakt se normalizuje. Střevní kličky se vrací na své místo. Určitou dobu mohou přetrvávat zpomalené pohyby střev a sklony k zácpě.
Průměrný pokles hmotnosti po porodu je cca 5 kg, další zhruba 4 kg žena ztratí během šestinedělí. Klesají hladiny sérových bílkovin, volných mastných kyselin, cholesterolu a triglyceridů, krevního cukru. Veškeré laboratorní hodnoty se normalizují až na konci šestinedělí.
Normalizuje se také krevní oběh. Klesá srdeční výdej, snižuje se počet tepů i dechů za minutu. S poklesem bránice klesají plíce a prohlubuje se dýchání. Celkový objem krve klesá z cca 6 litrů na zhruba čtyři. Změny v krevním obraze závisí na krevních ztrátách. Po porodu mírně stoupá počet bílých krvinek a v šestinedělí přetrvávají změny krevní srážlivosti. Zmenšují se žilní městky na děloze a dolních končetinách. Břišní stěna získává zpět svou pružnost. Drobné trhlinky kůže, které vznikly v těhotenství (pajizévky, strie) bohužel nezmizí, ale mění svůj vzhled. Vyblednou některé hyperpigmentace.
V šestinedělí dochází k involučním změnám pohlavních orgánů. Děloha se v těhotenství zvětší cca 11x a váží okolo kila. Po porodu se začne zavinovat a na konci šestinedělí váží asi 80g. Zavinování dělohy napomáhá včasné přiložení novorozence matce k prsu a následné kojení. Při obnově děložní činnosti dochází ke kontrakcím, které se objevují zejména při kojení, protože drážděním bradavek se vylučuje hormon oxytocin. Vícerodičky mohou děložní stahy vnímat zvlášť intenzivně.
Z dělohy se vyplavují zbytky tkání a očistky (lochia), což jsou sekrety těla i hrdla děložního, pochvy a vulvy. Mají alkalické pH a jsou živnou půdou pro množení bakterií.
Očistky v průběhu šestinedělí mění svůj vzhled. Nejdříve jsou krvavé (lochia rubra), 3. až 4.den se mění dohněda (lochia fusca). Od 1. týdne jsou žlutavé (lochia flava). Od 3. týdne se mění na bělavé (lochia alba). Potom jsou jen hlenovité (lochia mucosa) a postupně zcela vymizí.
Uzavírá se děložní hrdlo, vnitřní branka do 3 týdnů, zevní branka do konce šestinedělí. Hrdlo získává cylindrický tvar a zevní branka má tvar příčné štěrbiny. Pochva se vrací do původního stavu do tří týdnů. Zůstává však méně pružná a má vyhlazené slizniční řasy. Vejcovody a vaječníky se zmenšují a klesají zpět do malé pánve. Na vulvě mizí prosáknutí a ubývá pigmentace.
Hojí se porodní poranění a nástřih.
 

Co dodržovat v šestinedělí

 

Přestože spousta lidí dnes považuje šestinedělí za jakýsi přežitek a začíná se už v jeho průběhu chovat stejně jako před těhotenstvím, není radno toto doporučovat. Převážná většina komplikací v šestinedělí vzniká v důsledku nedodržení režimových a hygienických opatření.
Úplným minimem, které bych doporučila každému, je fyzické šetření, vyhýbání se místům, kde je větší koncentrace lidí (veřejná doprava, obchodní centra, apod.) a důsledné mytí rukou.
Prvních 10-14 dnů po porodu by žena měla dodržovat klidový režim na lůžku nebo v jeho blízkosti. Využívat chvil, kdy dítě spí, k tomu, aby si také odpočinula. Fyzickou aktivitu potom přidávat postupně a spíše se šetřit. Šestinedělí není vhodným obdobím pro sportovní výkony, zvedání břemen, ani pro pohlavní styk s partnerem. Myslete také na to, že po celou dobu kojení se zvýšeně vylučuje hormon relaxin, který uvolňuje vazy, proto se kojícím ženám nedoporučuje vykonávat aktivity, při kterých se hodně natahují vazy.

Jaká doporučení zřejmě dostanete při propuštění z porodnice:

Sprchovat se i několikrát denně od hlavy dolů, nejdříve umývat horní polovinu těla, pak dolní, a pak rodidla a nakonec konečník, používat vlažnou vodu a nedráždivá mýdla. Mít dva ručníky – jeden na horní polovinu těla, druhý na dolní polovinu těla.
Dobře si umývat ruce dezinfekčním mýdlem – po užití toalety, po manipulaci s vložkami, před i po kojení.
Chránit prsy před infekcí- před kojením umývat vodou, po kojení natírat mateřským mlékem, ošetřovat vzniklé trhlinky (ragády) vhodnými přípravky. Často měnit vložky do podprsenky.
Často sprchovat šití.
Používat přípravky na intimní hygienu. Dobře se osušit po sprchování.
Po vykonání potřeby se utřít zepředu dozadu.
Nesedat si na šití. (Dá se pořídit poporodní kruh na sezení. Stejně tak se dá využít plavecký nafukovací kruh vhodné velikosti.)
Sedat si přes bok. Chladit šití.
Používat prodyšné vložky (porodnické) a často je měnit.
Často si měnit prádlo. Ze začátku používat prodyšné síťované kalhotky na jedno použití.
Nepoužívat menstruační tampony.
Zahájit vhodné poporodní cvičení.

Trochu rozporuplné informace můžete najít stran stravy nedělky. Ta by měla být pestrá, vydatná a obsahovat dostatek vlákniny, aby se předcházelo zácpě. Kojící žena navýší příjem energie o 300-500 kcal/den oproti svým běžným zvyklostem, což je v podstatě jedna svačina navíc (třeba chléb a 50 g šunky nebo sýru). Není potřeba držet žádnou speciální dietu nebo vysazovat nějaké potraviny, pokud vám to nedoporučí lékař a pokud vaše strava nepůsobí obtíže miminku. Ačkoliv se léta traduje, co vše musí z jídelníčku matky zmizet, aby dítě netrpělo na koliky, ve skutečnosti její strava většinou na tento problém zásadní vliv nemá. Dieta kojící ženy odpovídá doporučením pro běžnou racionální stravu.

Velikost porce standardně odpovídá velikosti pěsti nebo dlaně osoby, která ji bude konzumovat.
Za den je potřeba sníst:
3-6 porcí polysacharidových potravin (rýže, brambory, těstoviny, obiloviny a pseudoobiloviny, pečivo, ovesné vločky, ad.),
3-4 porce bílkovinných potravin (maso, vejce, mléko a mléčné výrobky, luštěniny, tofu, ad.),
4-5 porcí ovoce a zeleniny (400-500g)
Tuky používat spíše k přípravě pokrmů a preferovat zdroje omega 3 mastných kyselin (ořechy, semínka, avokádo, rostlinné oleje, 2x týdně ryba).
Na talíři je vhodné kombinovat potraviny ze všech skupin. Sacharidové potraviny by se neměly konzumovat samostatně, nýbrž vždy kombinovat s bílkovinnými potravinami a zdroji vlákniny.
Při kojení je potřeba denní příjem bílkovin navýšit o cca 15 g a příjem sacharidů o 50 g.
Nedoporučuje se kouření, alkohol, nadměrné pití kávy a konzumace syrového masa a vajec a nemytého ovoce.
U kojících žen se nedoporučuje navyšovat konzumaci ryb nad 2x týdně, kvůli možné kontaminaci těžkými kovy. Platí stejné doporučení jako v těhotenství, tedy vyhýbat se velkým, tučným, dlouhožijícím druhům ryb.

Vhodné je navýšit zdroje kalcia (netučné mléko, tvaroh, méně slané sýry, zakysané mléčné výrobky), železa (červené maso, vaječný žloutek, listová zelenina, ořechy, celozrnné obiloviny), dále jsou ohrožené hladiny kyseliny listové, jódu, zinku nebo vitamínu B12.
Pokud si matka nedokáže stravu vhodně poskládat, doporučuje se jí užívat doplňky stravy pro kojící ženy.
V poslední době se doporučuje užívat doplňky stravy s omega 3 mastnými kyselinami, které se uplatňují i v prevenci poporodní deprese.
Při dietních omezeních je vhodné jídelníček konzultovat s nutričním terapeutem.

Příjem tekutin není nutné nějak extenzivně navyšovat. Stačí pít 2-3l tekutin denně (nebo 43 ml na kg tělesné hmotnosti). Vhodné jsou neperlivé nápoje, ovocné šťávy, ovocné a některé bylinné čaje.

Typická jídla v šestinedělí jsou polévky, zejména vývary, omáčky, míchaná vejce s droždím, pomazánky z droždí, hutné kaše z jáhel, rýže nebo ovesných vloček, banana bread, pokrmy z dušené mrkve a červené řepy, mořské řasy, lahůdkové droždí na dochucení pokrmů, apod.

Na co si dát pozor?
 
Cizokrajné ovoce jako jsou citrusy, fíky, dovozové hrozny a jahody, apod.je lepší do jídelníčku zařazovat postupně a testovat, jak na ně miminko reaguje. V některých předporodních kurzech se dokonce doporučuje přežít šestinedělí jen na jablcích a banánech, což mi přijde trochu přehnané. Každopádně není rozumné hned zkonzumovat mísu jahod nebo celý hrozen na posezení.
Problematické mohou být také čaje na podporu kojení obsahující fenykl. Jednak mohou dětem zhoršovat koliky, jednak není vhodná denodenní konzumace fenyklu pro obsah potenciálně kancerogenního estragolu.
U všech volně prodejných léků a doplňků stravy si ověřujte, zda jsou vhodné pro kojící ženy a nepřekračujte doporučené dávkování.

Laktace se ustaluje až po šestinedělí, proto je v prvních týdnech po porodu potřeba udělat co nejvíce pro nastartování dostatečné tvorby mateřského mléka. Zejména kojit podle potřeby dítěte, ne podle časových harmonogramů. Spavé děti, které se o kojení nehlásí, šetrně budit a přikládat nejpozději po 4 hodinách přes den nebo po 6 hodinách v noci. Zajistit častou stimulaci bradavek a dostatečné vyprázdnění prsů. Nepoužívat pomůcky, které mohou negativně ovlivnit techniku kojení (dudlíky, savičky, a jiná šidítka). Mít dítě často v kontaktu skin-to-skin. 
 

Je potřeba se na šestinedělí nějak připravovat?

 

Ano, a řekla bych, že možná i více než na samotný porod. Šestinedělí může být velmi náročné období – fyzicky, psychicky i emociálně – a nemusí být prožíváno úplně snadno a radostně.

Shrnula bych to do pár zásad:
Zjišťujte si předem informace o šestinedělí.
Připravujte se i na možné komplikace a nepříznivý průběh šestinedělí.
Nepodceňujte to.
Připravte si dostatek zásob jídla (vývary do mrazáku), hygienických potřeb a jiných nezbytných věcí.
Zorganizujte si pro sebe záchranný kruh z rodiny a přátel. Domluvte se s nimi dopředu na případné pomoci a její podobě (nákup, donáška hotového jídla, pomoc v domácnosti, procházka s kočárkem, apod.)
Mějte promyšleno, na koho se obrátíte v případě potíží (lékař nebo jiný zdravotník, laktační poradkyně, poporodní dula, podpůrná skupina, nezisková organizace, aj.)
 

Kdo je to poporodní dula

 

Žena vyškolená pomáhat rodinám v šestinedělí i v dalším období po něm. Poskytuje psychickou podporu, pomoc s orientací v různých informacích týkajících se šestinedělí a péče o dítě, péči o matku a dítě, pomoc v domácnosti a podporu mateřských kompetencí.
Duly poskytují služby jako jsou masáže, aromaterapie, vyvazování břicha pomocí šátku rebozo, rady s kojením, ukázky nošení dětí a vázání dětí do šátku, bezplenkovou komunikační metodu nebo rady s výběrem plen, později rady ohledně příkrmů včetně metody Baby Led Weaning. Některé také nabízí možnost zpracování placenty po porodu.


Kde hledat psychickou podporu a psychologickou pomoc

 

Úsměv mámy, z.s. (www.usmevmamy.cz)
Poskytují pomoc ženám, kterých do života vstoupily psychické obtíže v těhotenství nebo po porodu.

Nedoklubko (www.nedoklubko.cz)
Spolek podporující rodiče předčasně narozených dětí

Podpůrné skupiny na Facebooku:
Císařovny
Císařský řez
Vaginální porod po císařském řezu

Stránky poporodních dul a poradkyň:
600nedelie.sk
Andrea Borková z Bratislavy. Pořádá online kurzy, webináře, podpůrné skupiny. Má na Instagramu účet nabitý informacemi. Podporuje všechny typy matek.

Tichá přání s Katkou (tichaprani.cz)
Kateřina Sedláčková z Vyškova. Taktéž je na Instagramu a spravuje i facebookovou skupinku.

Podpůrné profily maminek:
@materstvibezpretvarky
Instagramový profil zabývající se především psychickou podporou žen, kterým se nepodařilo kojit, žen po císařském řezu, žen, které prošly poporodní depresí. Obsahuje sdílené příběhy, praktické informace a skvělé úvahy.

O šestinedělí by se dalo napsat daleko více. Je to zajímavé až magické, mnohdy podceňované období, které je v životě ženy docela zásadní. Dala jsem si předsevzetí, že se v tomto článku nebudu zabývat patologiemi a komplikacemi v šestinedělí, přesto přidám jednu radu na závěr: Nepřisuzujte vše jen psychice. Zvýšená únavnost, smutná nálada či návaly jsou během šestinedělí celkem normální, přetrvávají-li však déle, je vhodné poradit se s praktickým lékařem, který pak vyloučí organickou příčinu, například zkontroluje hormony štítné žlázy.
Po šestinedělí by vždy měla následovat prohlídka u gynekologa, který zkontroluje zhojení porodních poranění, stav hráze, poševních stěn, děložní hrdlo a uložení vnitřních rodidel.
Někdy je nutné vyhledat také fyzioterapeuta, který se zabývá pánevním dnem a diastázou břišních svalů.
V článku jsem se podrobněji nezabývala rekonvalescencí po porodu císařským řezem, která může být náročnější než po porodu vaginálním, a to zejména z toho důvodu, že mi chybí vlastní zkušenost a necítím se k tomu být kompetentní. Každopádně bych chtěla zdůraznit, že porod císařským řezem je porod, těžký operační porod provázený řadou rizik. A kdo si myslí cokoliv jiného, je na omylu.
 
Abych nekončila pesimisticky, zmíním ještě jednu milou novodobou tradici, a tou je dárek za porod. Je to dar, který dává muž ženě na památku jako výraz vděčnosti za to, že mu donosila a porodila dítě. Většinou to bývá šperk. Tento zvyk je u nás jen několik desetiletí a zřejmě souvisí s větší emancipací žen a větším zapojením mužů do rodinného života. K této příležitosti lze sehnat i desingové šperky s jasnou symbolikou (personalizované šperky, symboly mateřství, šperky "od srdce", symbolika tří, drahokam podle měsíce narození či znamení zvěrokruhu).

Použité prameny:
Skopová, K.: Rodinnésvátky o století zpátky aneb Oslavy a rituály v české domácnosti, Filip Tomáš – Akropolis, 2010
Doležal, A.: Od babictví k porodnictví, Karolinum, 2001
Státníková, P., Remeš, P.: Ludmila Kapalínová porodní bába sobínská, Od sousedské asistence k institucionalizovanému porodnictví v Praze a okolí, Muzeum hlavního města Prahy, 2017
Koudelková, V.: Ošetřovatelská péče o ženy v šestinedělí, Triton, 2013
Marek, V.: Nová doba porodní, Eminent, 2002
Springerová, J.: Domácí lékařka, Drážďanské nakladatelství M. O. Groha, 1923
Johnsonová, K. A.:Čtvrtý trimestr, Průvodce poporodním obdobím, Esence, 2018
Honzák, R.: Svépomocná příručka pro sestry, Galén, 2015
Stadelmannová, I.: Zdravé těhotenství, přirozený porod, One Woman Press 2009
Odent, M.: Znovuzrozený porod, Argo, 1995
Bible


Žádné komentáře:

Okomentovat